KPMG gaat bedrijven wereldwijd helpen om big data efficiënter in te zetten in de bedrijfsvoering. Hiertoe heeft KPMG het investeringsfonds KPMG Capital opgericht dat zal investeren in oplossingen die helpen de groeiende hoeveelheid gestructureerde en ongestructureerde gegevens om te zetten in toegevoegde waarde voor ondernemingen.
“Veel ondernemingen, zowel nationaal als internationaal, worstelen met de steeds groter wordende hoeveelheid klantinformatie waarover zij kunnen beschikken”, zegt Edo Roos Lindgreen, partner bij KPMG en Head of Innovation. Roos Lindgreen: “Als gevolg van het groeiende gebruik van sociale netwerken en multimedia door de consument krijgen de bedrijven steeds meer gegevens binnen van hun klanten. Hoewel deze informatie voor het grootste deel ongestructureerd is, bieden de gegevens de bedrijven de mogelijkheid de bedrijfsvoering aanzienlijk te verbeteren en een belangrijk concurrentievoordeel te realiseren. Veel bedrijven slagen daar echter niet in. Uit internationaal onderzoek van KPMG blijkt dat bijna 70% van de onderzochte bedrijven weliswaar overtuigd is van het strategische belang van data-analyse, maar dat zij op dit moment onvoldoende in staat zijn om dit soort analyses effectief uit te voeren.”
Big Data strategisch inzetten
Het beschikbare kapitaal in het fonds zal met name worden gebruikt om te investeren in en samen te werken met bedrijven die gespecialiseerd zijn in het analyseren van grote hoeveelheden gestructureerde en ongestructureerde gegevens. Roos Lindgreen: “Zonodig zullen ook ondernemingen met dit soort expertise worden overgenomen. Hun deskundigheid gevoegd bij de kennis die wij zelf in huis hebben, maakt het mogelijk om big data op een strategische manier in te zetten bij de bedrijfsvoering van ondernemingen.
Vaak beschouwen de ondernemingen niet zozeer het volume van de data als een mogelijk obstakel, als wel de mogelijkheid om de informatie te kunnen analyseren en hierop real time te kunnen acteren. En soms belemmeren de gebrekkige datakwaliteit, wet- en regelgeving en de consistentie van de verkregen data in hun ogen een volledige benutting van het potentieel. In een aantal gevallen staat bovendien de organisatie van de onderneming het beter benutten van de verkregen data in de weg.”
Vooral specifieke sectoren
Roos Lindgreen verwacht dat het fonds met name zal worden ingezet bij ondernemingen in een aantal specifieke sectoren, zoals de gezondheidszorg, de financiële dienstverlening, de energie- en de telecommunicatiesector. Roos Lindgreen: “Vooral in deze sectoren zijn grote voordelen te behalen. Dit uit zich bijvoorbeeld in een beter gebruik van online en social media, in meer aandacht voor fraudebestrijding en beter reputatiemanagement. Organisaties die erin slagen big data goed te managen, presteren dan ook in de regel beter.
Binnen de bestuurskamers van veel grote ondernemingen groeit dan ook langzaam het besef dat ze veel meer kunnen halen uit de gegevens die zij links en rechts, gevraagd en ongevraagd, binnenkrijgen van hun klanten. Probleem is echter dat die sporen vaak her en der verspreid binnen de verschillende computersystemen van het bedrijf terechtkomen. De bedrijven die orde weten te scheppen in deze chaos, zetten een belangrijke stap. In het optimaliseren van de kosten, in verbeterde klantenservice, in productinnovatie, in risicoanalyse en vooral ook in verbeterde marketing”.
Bron: AllePersberichten.nl