Nederland is na Singapore wereldwijd het best voorbereid op de komst van de zelfrijdende auto. Dit blijkt uit de KPMG Autonomous Vehicles Readiness Index 2020. Nederland scoort goed op het vlak van Infrastructuur met een goed onderhouden wegennet en een fijnmazig laadnetwerk voor elektrische auto’s. Maar ook op het gebeid van beleid en regelgeving gericht op het testen en experimenteren met autonome voertuigen scoort Nederland hoog. Het onderzoek analyseert dertig landen op basis van de belangrijkste voorwaarden voor een succesvolle, grootschalige introductie van autonoom vervoer, zoals overheidsbeleid en wetgeving, de kwaliteit van de infrastructuur, de beschikbaarheid van nieuwe technologieën en de verwachte acceptatie door de consument. Nederland, Singapore en Noorwegen worden gevolgd door de Verenigde Staten, Finland en Zweden.
Andere landen trekken bij
“De meeste landen hebben in het afgelopen jaar duidelijk progressie geboekt”, zegt Stijn de Groen, Lead for Mobility 2030 en strategie consultant bij KPMG. De Groen: “Wij zien duidelijk dat steeds meer overheden zich richten op het ontwikkelen van aangepaste regelgeving en op het bevorderen van maatschappelijke acceptatie van de technologie. We hopen dat onze index daar een bijdrage aan levert door de ontwikkeling en de verschillen in aanpak tussen de landen expliciet te maken. In de 2018, 2019 en 2020 editie van de AVRI staat Nederland er goed voor. Maar als ik de logica van de index volg, ben ik bang dat Nederland uiteindelijk niet het land gaat zijn waar autonome voertuigen het eerste zullen worden geïntroduceerd. Nederland heeft een kwalitatief hoogwaardig maar relatief kleine industrie die zich bezighoudt met de ontwikkeling van autonome voertuigen en benodigde technologie. De innovaties op dit vlak zullen eerder uit Israël, de Verenigde Staten of Japan komen. Deze landen scoren nu al hoog op het vlak van Technologie en Innovatie en zullen bij verdere stimulering op de andere drie pijlers, zoals beleid en regelgeving, maar ook door investeringen in infrastructuur, verder op de index omhoog klimmen.”
Uitdagingen voor grootschalige implementatie
Nederland is volgens De Groen desondanks nog steeds goed op weg. De Groen: “Verschillende Nederlandse instanties en bedrijven blijven experimenteren en leren. Bijvoorbeeld in de pilot met slimme verkeersregel installaties als onderdeel van het ‘Talking Traffic’ programma van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, maar ook door de Nederlandse rol in het ‘truck platooning’ onderzoek. Internationaal worden we daarom nog steeds gezien als leidend. Tegelijkertijd zijn er in Nederland op dit moment belangrijke uitdagingen om het autonoom rijden daadwerkelijk van de grond te krijgen. Uit de testen met ‘truck platooning’ bleek bijvoorbeeld dat het nog niet zo eenvoudig is om de vrachtwagens voortdurend onderling verbonden te houden. En ook de pogingen van het CBR, de RDW, Rijkswaterstaat en een aantal bedrijven om de vaardigheid van een autonoom voertuig te examineren en te voorzien van een speciaal ‘rijbewijs’ zijn nog niet succesvol gebleken. Hoewel de autonome voertuigen van nu al zeer geavanceerd zijn, moeten er in Nederland nog flinke hobbels worden genomen voordat deze zelfstandig de weg op kan. Als wij in dit stadium al willen profiteren van autonome voertuigen kan dat alleen in afgesloten gebieden of daartoe aangewezen wegen en rijstroken. In een dichtbevolkt land als Nederland is dit lastig te realiseren. Dat betekent dat autonoom rijden in Nederland voorlopig nog wel even op zich laat wachten.”
Bron: KPMG