
Als onderdeel van de Europese ‘coeo Group’ heeft coeo Nederland een stevige positie opgebouwd in credit management. Na de overname van Centraal Invorderings Bureau (CIB) in 2020 groeide het Rotterdamse team snel uit naar 110 medewerkers. In 2022 volgde niet alleen de naamswijziging van CIB naar coeo, maar ook de introductie van Aryza Control. Dit platform zorgt voor naadloze data-uitwisseling met gerechtsdeurwaarderskantoren, van dossierverdeling tot statusrapportages.
De coeo Group heeft een strategisch netwerk in Europa met eigen vestigingen in acht landen: België, Duitsland, Groot-Brittannië, Nederland, Oostenrijk, Zweden, Zwitserland en – sinds begin 2025 – ook Noorwegen. Met meer dan 600 professionals verwerkt de organisatie jaarlijks ruim 5 miljoen dossiers, wat haar positie als vooraanstaande speler in de markt benadrukt.
Pionier op het gebied van digitale transformatie
“De introductie van Aryza Control kwam voor coeo op het juiste moment. Na de overname in 2022 groeide coeo snel door en verbreedde haar dienstverlening aan grote opdrachtgevers”, vertelt Mustafa Kakar, Bailiff Manager bij coeo. “coeo identificeert zichzelf als een SaaS-aanbieder, een echte fintech-organisatie. Wij bouwen aan de volgende generatie fintech-oplossingen. In het traditionele credit management-landschap onderscheiden we ons doordat we informatiesystemen van opdrachtgevers snel kunnen koppelen aan onze eigen systemen.
Zonder de beperkingen van legacy-software kunnen we flexibel innoveren en nieuwe technologie direct implementeren”, legt Mustafa uit.
“Mede dankzij de implementatie van API-gedreven data-uitwisseling positioneerden wij ons al vroeg als pionier op het gebied van digitale transformatie”, vervolgt Mustafa. “Deze strategische keuze levert aanzienlijke operationele voordelen op voor zowel coeo als onze opdrachtgevers. Onze vooruitstrevende aanpak zorgde ervoor dat we in korte tijd een sterke marktpositie hebben opgebouwd. Door onze focus op technologie, klantgerichtheid en continue verbetering zijn we in vijf jaar tijd gegroeid van een top-20 speler naar marktleider in Nederland.”
Een toekomstbestendige strategie
coeo Nederland startte met een sterke positie in de parking-branche, e-commerce en abonnementsdiensten. De organisatie groeide fors door slim in te spelen op nieuwe ontwikkelingen, zoals de opkomst van mobility-as-a-service met fiets-, scooter- en deelauto-abonnementen. Dankzij doorgedreven digitalisering kon deze groei worden opgevangen zonder grote personeelsuitbreiding. Door continue innovatie bouwt coeo aan een flexibel digitaal platform dat klaar is voor toekomstige marktontwikkelingen.
Human Touch in Technology
“Kunstmatige intelligentie speelt een steeds grotere rol in klantcontacten”, vertelt Mustafa. “Met ons eigen AI development team werken we aan cAI, een platform dat niet alleen operationele winst oplevert, maar vooral de klant centraal stelt. Bij de ontwikkeling van onze chatbot staat human touch in technology voorop – technologie mag nooit ten koste gaan van de menselijke maat.”
De eerste testresultaten zijn veelbelovend, aldus Mustafa. “We zien dat het systeem in staat is om empathische, op maat gemaakte gesprekken te voeren met klanten. Nog dit jaar verwachten we deze conversationele AI te kunnen introduceren. Hoewel de praktijk moet uitwijzen wat de precieze impact wordt, zijn we overtuigd van de meerwaarde voor ons incassoproces.”
Datagedreven deurwaardersmanagement
Als Bailiff Manager bij coeo stuurt Mustafa vijf gerechtsdeurwaarders aan met behulp van Aryza Control, een systeem dat hij door zijn eerdere werkgever door en door kent. “Ik heb alle ontwikkelingen en verbeteringen van de software meegemaakt. Het geeft ons perfect inzicht in het werk van gerechtsdeurwaarders: van zaakbehandeling en dossierstatus tot kostenbeheersing. Deze data stellen ons in staat om processen te optimaliseren en individuele dossiers beter te sturen. We delen deze inzichten ook met opdrachtgevers, wat zorgt voor volledige transparantie. Het helpt hen bij belangrijke beslissingen, zoals het voortzetten van procedures of het treffen van schikkingen. Vooral omdat elke fase in het traject andere gevolgen heeft, zijn de rapportages uit Aryza Control onmisbaar voor een doordachte strategie.”
Een handige tool bij benchmarking
“Aryza Control helpt ons om gerechtsdeurwaarders effectief te vergelijken en bij te sturen”, vervolgt Mustafa. “We analyseren niet alleen de verschillen in prestaties, maar zoeken ook naar de onderliggende oorzaken. Waarom presteert de ene deurwaarder beter op bepaalde dossiers? In welke fase bevinden de zaken zich? Welke ontwikkelingen zien we? Waar is extra aandacht nodig? Allemaal vragen waarop je antwoorden met nuances nodig hebt. Elke twee weken bespreek ik de resultaten met alle deurwaarders om verbeterpunten te identificeren. De historische data uit Aryza Control helpen ons om weloverwogen beslissingen te nemen voor de toekomst.”
Strategische partnerships voor wederzijdse groei
“In onze strategische samenwerkingen kijken we verder dan alleen dienstverlening. We zoeken actief naar partnerships die beide partijen versterken en nieuwe kansen creëren. Deze visie op samenwerking gaat verder dan traditionele zakelijke relaties – het vormt de basis voor gezamenlijke ontwikkeling. Dit geldt ook voor onze relatie met Aryza, waarin we voortdurend zoeken naar de toegevoegde waarde en nieuwe mogelijkheden om elkaar te versterken.”
Bron: Aryza