Moet je als je de vijftig ruim gepasseerd bent op je stekkie blijven als je er geen uitdaging meer in vindt? Nee, niet voor mij dus! Maar wat dan?
Goed, je kijkt wat om je heen, gooit hier en daar een lijntje uit en als je dan wat hoort of getipt wordt en het blijkt interessant te zijn, ga je erop in of niet. En zo ging het dus. Contacten werden gelegd met de potentiële nieuwe werkgever en na een aantal gesprekken was de deal rond.
Op 1 februari 2009 was het zover. Ik maakte officieel de overstap van de ICT naar de energiemarkt. Getronics werd ingeruild voor Oxxio. Ik werd in het geheel niet gehinderd door diepgaande voorkennis. En ook de kredietcrisis kon mijn feestje niet bederven. Integendeel zelfs! Juist de huidige economische omstandigheden betekenen gouden tijden voor de Credit Manager.
Nu, in deze tijd, kun je het verschil maken en jezelf profileren door het risico van slecht betaalgedrag van je debiteuren te managen en de binnenkomende kasstromen te optimaliseren. Nu, bijna 4 maanden verder, heb ik er spijt van….
De energiemarkt is sterk in beweging. Geen STER-blok gaat voorbij zonder een dringende boodschap van een energieleverancier die een nog betere aanbieding heeft. Zo ook Oxxio, die op dit moment gratis stroom weggeeft en met die boodschap veelvuldig op televisie te zien is.
Oxxio is met zijn circa 800.000 klanten na Essent, Nuon en Eneco de vierde speler in de markt en is daarmee de kleinste van de grote energieleveranciers. Eerlijk is eerlijk: Oxxio is sinds de oprichting in 2000 uitgegroeid tot een gerenommeerde leverancier van groene stroom en gas.
Anno 2009 heeft het bedrijf de problemen van een snelgroeiende jonge onderneming achter zich gelaten en doet het er alles aan om de dienstverlening richting de klant continu te optimaliseren. En wat mij persoonlijk erg aanspreekt, Oxxio is een energieleverancier die zich richt op het helpen van klanten bij het verminderen van hun energieverbruik.
Naast Credit Manager ben ook ik energieconsument. In die hoedanigheid houd ik me regelmatig bezig met de vraag hoe ik slimmer, en dus minder, energie zou kunnen verbruiken. Hiervoor is inzicht nodig in het eigen energieverbruik.
Dat inzicht leidt namelijk tot bewustwording hetgeen ertoe kan leiden dat ik maatregelen neem om het verbruik terug te dringen. De slimme meter biedt dat inzicht: meterstanden worden van uur tot uur op afstand uitgelezen door het energiebedrijf en worden voor de klant op een persoonlijk beveiligde webpagina overzichtelijk gepresenteerd.
Dit inzicht daagt je uit minder energie te verbruiken en de resultaten daarvan zie je direct op je eigen wegpagina! En niet alleen in kilowatt, maar ook nog eens in Euro’s. Het daagt je uit en stimuleert je om steeds meer energiebesparende maatregelen zoals dubbelglas, de thermostaat eens wat lager te zetten, mijn dak te isoleren of LED lampen in te draaien.
Helaas, nog te weinig mensen laten zich uitdagen. En wat helemaal weinig mensen doen, is hun eigen energieleverancier eens goed onder de loep nemen. Ook mijn vrouw en ik hebben nog nooit enige tijd van betekenis besteed aan de evaluatie van onze energieleverancier.
Nee, oké, de energiemarkt is niet echt sexy te noemen en wordt hier en daar nog behoorlijk betutteld. Want ondanks dat de markt geliberaliseerd is, is er een tegenkracht waarneembaar. Neem bijvoorbeeld de actie van de SP die de overname van Essent wil blokkeren, en wat te denken van Provinciale Staten van Noord-Brabant die dwarsliggen bij een overname door RWE.
Oxxio is een exponent van de vrije markt en vindt dit dus een onwenselijke tendens: energiebedrijven moeten zich vrij kunnen bewegen in de markt, concurrentie in de markt zorgt voor innovatie en dwingt energiebedrijven om hun klanten voordeel te bieden. Meer regulering en overheidsbemoeienis werkt contraproductief. Uiteindelijk zal er steeds meer sprake zijn van een Noordwest Europese energiemarkt waar Nederland een beperkte rol speelt.
Schaalgrootte wordt daarom steeds belangrijker om zodoende tegen lage kosten energie te kunnen inkopen. Daarnaast biedt schaalgrootte meer mogelijkheden voor investeringen gericht op bijvoorbeeld innovatie en duurzaamheid. Dit heeft effect op de prijzen die aan klanten, energieconsumenten als u en ik, kunnen worden berekend.
Even terug naar mijn eerste werkdag die eerste februari van dit jaar. Ik meld me aan de balie. Het welkom is warm. De sfeer is dynamisch. De gangen zijn eigenwijs blauw oranje. Ik maak kennis met mijn creditmanagement team. En al snel wordt duidelijk dat er genoeg werk aan de winkel is. Kort daarop ontmoet ik mijn collega’s van het Britse energieconcern Centrica.
Oxxio is sinds 2005 onderdeel van Centrica plc, dat dochterbedrijven heeft zoals British Gas en Centrica Energy. Centrica heeft circa 16 miljoen huishoudens als klant en telt ruim 30.000 medewerkers.
Deze wetenschap overtuigt me dat Oxxio met succes met zijn missie actief is op de Nederlandse energiemarkt. Gericht op het realiseren van energiebesparing bij de klant. Want dit is goed voor de portemonnee van de klant en voor het milieu. Ik heb spijt dat ik niet eerder naar Oxxio ben overgestapt.
Ben Walet
Manager Credit Management Oxxio & Credit Manager of the Year 2006
Bron: www.creditexpo.nl