De Tweede Kamer heeft gisteren gedebatteerd met de staatssecretarissen Nobel (Participatie en Integratie) en Struycken (Rechtsbescherming) over de incasso-industrie.

Veel incassodienstverleners voldoen op dit moment niet aan de wet. Dit stelt de Inspectie Justitie en Veiligheid vast op basis van toezicht. Ze geven niet altijd heldere informatie of gaan niet correct om met mensen met een schuld. Vaak is niet duidelijk over welke schuld het precies gaat. Ook worden mensen met een schuld nog vaak na de toegestane tijdstippen benaderd en dreigen incassodienstverleners met rechtsmaatregelen waartoe ze niet bevoegd zijn.

Regulering incassosector

Smitskam (PVV) pleit voor een harde aanpak van malafide incassobureaus die misbruik maken van kwetsbare schuldenaren. Hij vindt dat vergunningen sneller ingetrokken moeten kunnen worden om te voorkomen dat de sector verwordt tot een speelveld van intimidatie, bedreiging en andere ongewenste praktijken.

Ceder (ChristenUnie) hekelt de hoge incassokosten en verhogingen bij te laat betalen. Hij spoort de regering aan om te komen met plannen voor een nieuw incassostelsel, iets wat hij eerder al heeft gevraagd in een motie.

Lahlah (GroenLinks-PvdA) stelt vast dat incassobureaus winst maken over de rug van mensen in financiële nood. Ze vraagt om de hoge incassokosten structureel te verlagen.

Rikkers (BBB) vindt dat betalingsachterstanden geen onderdeel zouden moeten zijn van een verdienmodel. Ze pleit ervoor om de doorverkoop van schulden te verbieden, maar Struycken vindt dit onverstandig omdat kleine ondernemingen dit doen om hun liquiditeit op peil te houden.

Overheid

Van Kent (SP) vindt dat de overheid als schuldeiser het verkeerde voorbeeld geeft door verkeersboetes met 100% en uiteindelijk zelfs 300% te verhogen, terwijl commerciële partijen een schuld met niet meer dan 15% mogen verhogen.

Struycken zegt dat het kabinet naar aanleiding van een motie kijkt naar de gevolgen van het verlagen van de ophoging van boetes en dat er meer maatwerk geleverd zal worden, zoals Nobel verzekert.

Schulden

Welzijn (NSC) stelt vast dat 700.000 huishoudens kampen met problematische schulden, wat de samenleving jaarlijks minstens 8,5 miljard kost. Ze pleit voor een nationaal schuldenregister om oorzaken te analyseren en structurele oplossingen te vinden.

Van Dijk (CDA) benadrukt de grote gevolgen van schulden voor mensen, zowel financieel als mentaal en sociaal. Ze roept het kabinet op om de adviezen uit het ibo Problematische schulden uit te voeren.

Nobel zegt dat het kabinet inzet op een breed pakket aan maatregelen om het schuldenprobleem aan te pakken, met als doel schulden bij de bron aan te pakken, de civiele en publieke invordering te verbeteren en mensen met geldzorgen sneller in beeld te krijgen.

Koop nu, betaal later

Veel woordvoerders maken zich zorgen over buy now, pay later (BNPL). Van Eijk (VVD) vindt dat BNPL uit de winkelstraten geweerd moet worden om te voorkomen dat kwetsbare groepen, met name jongeren, hierdoor in de schulden komen.

Struycken zegt dat het kabinet met de detailhandel in gesprek gaat om te voorkomen dat BNPL in fysieke winkels aangeboden wordt. Er wordt gewerkt aan wetgeving over kredietverlening op basis van de Europese richtlijn, maar een volledig verbod op BNPL is niet mogelijk.

De Kamer stemt op 11 februari over de tijdens het debat ingediende moties.

Zie ook:

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort.
  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.
  • Kijk dit debat terug via Debat Direct.

Bron: Tweedekamer.nl