Die vraag kwam spontaan in mij op toen ik een artikel las over jongeren en logistiek op www.logistiekprofs.nl. De auteur van het artikel, Steven Gudde (directeur Innovatie en Ontwikkeling bij Olympia), schreef het volgende.
“De HR-strateeg meent wel dat de logistiek niet erg sexy is voor jonge mensen. “Dat komt deels omdat de sector zichzelf niet erg sexy maakt. Als mensen het over logistiek hebben, blijft het vaak beperkt tot transport van A naar B. Logisch dat iedereen dan aan vrachtauto’s denkt.” “De logistiek is veel meer high tech dan mensen denken. Maar wel heel erg in zichzelf gekeerd als het gaat om het delen van al deze innovatieve techniek. De sector communiceert heel erg in ‘kijk eens wat we allemaal doen’, in plaats van ‘dit is wat jij kan doen bij ons’. Daar valt zeker nog winst op te behalen.”
Ik kon het niet laten om de tekst aan te passen naar credit management. Deze luidt dan als volgt.
“De HR-strateeg meent wel dat credit management niet erg sexy is voor jonge mensen. “Dat komt deels omdat de sector zichzelf niet erg sexy maakt. Als mensen het over credit management hebben, blijft het vaak beperkt tot aanmaningen en incasso. Logisch dat iedereen daar niet warm van wordt.” “Credit management is veel meer klantrelatiebeheer en communicatie dan mensen denken. Maar wel heel erg in zichzelf gekeerd als het gaat om het delen van deze inzichten. De sector communiceert heel erg in ‘kijk eens wat we allemaal doen’, in plaats van ‘dit is wat jij kan doen bij ons’. Daar valt zeker nog winst op te behalen.”
Op Credit Expo liepen zoals gewoonlijk weer genoeg verleidelijke, vriendelijk glimlachende dames rond. Zouden die dames ook niet ingezet kunnen worden om vertrekkende bezoekers te vragen hoe ze credit management denken te gaan promoten in hun eigen organisaties? En misschien zouden diezelfde dames een soortgelijke vraag kunnen stellen aan willekeurige passenten op de markt in Utrecht of Amsterdam? En zouden we gezamenlijk ook niet kunnen nadenken over de vraag hoe we sales, marketing en klantenservice meer kunnen betrekken bij de werkzaamheden van credit management? En zouden we niet meer mooie verhalen moeten gaan vertellen, zodat andere mensen, waaronder ook jongen mensen buiten ons vakgebied, geïnteresseerd raken in credit management? Er is nog veel te doen, vooral op het gebied van voorlichting en educatie.
Uiteindelijk gaat het bij organisaties, zowel profit en non-profit, om het behalen van vooraf bepaalde doelstellingen. Meestal wordt er dan gesproken over omzet-, groei-, marktaandeel- en/of winstdoelstellingen. Het mag duidelijk zijn dat credit management actief aan deze doelstellingen kan bijdragen. Daarbij kunnen we denken aan een concreet antwoord op vragen als:
- Welke klanten zijn financieel stabiel genoeg om op rekening te kunnen leveren?
- Hoe zorgen we ervoor dat we ook geld kunnen verdienen aan klanten met een hoger risicoprofiel?
- Hoe kunnen we vriendelijk met klanten communiceren, zodat hun klantervaring in lijn ligt met die van verkoop en ze ook op tijd gaan en willen betalen?
- Hoe kunnen we met behulp van software, geautomatiseerd klachtenmanagement, communicatie- en betalingstools zorgen voor een (meetbare) hogere klanttevredenheid en -retentie?
Bovenstaande en gerelateerde vragen kunnen met de juiste mentaliteit uitstekend door credit management beantwoord worden. Jacques Vincken (SHELL) had het in 2013 al over “the evolution into sexy credit management” en dat heeft hij goed voorzien. We hoeven van credit management natuurlijk geen “peepshow” te maken, maar we zullen onszelf wel veel meer moet profileren als zakelijke netwerkers en gedreven professionals waarmee het goed zakendoen is.
Het gegeven dat er meer dan 1500 mensen de weg naar Credit Expo 2015 hebben weten te vinden, zegt iets over de kwaliteit van dit event. Maar we zijn pas echt goed bezig als we ook CEO’s en CFO’s naar de Credit Expo weten te lokken. We zullen ze meer moeten verleiden door goede verhalen te vertellen, zodat meer mensen geïnteresseerd en gefascineerd raken door het mooie vakgebied dat credit management heet, maar feitelijk financieel klantrelatiemanagement is.
Bron: www.creditexpo.nl