Jeroen Kuiper is general manager bij Allsecur, een autoverzekeraar die vooral opereert via internet en telefoon. Onder Kuipers leiding werd het debiteurenbeheer terug in eigen hand genomen met behulp van de software van Credit Tools. Deze samenwerking werpt inmiddels vruchten af. Kuiper: “Allsecur en Credit Tools zijn gewoon een goede match”
Kunt u iets meer vertellen over Allsecur?
Allsecur is een onderdeel van Allianz Group, één van de grootste financiële instellingen ter wereld. We zijn nu zo’n drie jaar op de markt en willen de beste autoverzekeraar van Nederland te worden. We opereren vooral via internet, maar we werven ook telefonisch klanten via ons Customer Contact Center.
Wat is de strategie van Allsecur?
Allsecur wil de beste autoverzekering bieden van Nederland. Daarom bieden we altijd een scherpe premie voor een uitgebreide autoverzekering. Daarnaast is onze autoverzekering dagelijks opzegbaar en heeft iedere klant nul euro eigen risico. Allsecur is uniek in transparantie, klantvriendelijkheid en service. We willen alles net iets beter doen voor onze klanten. We zijn niet voor iets voor het derde jaar op rij door consumenten uitgeroepen tot de Beste Keuze.
U bent als general manager van Allsecur verantwoordelijk voor het debiteurenbeleid. Tegen welke praktische problemen lopen verzekeraars zoal aan?
Klanten betalen bij ons via automatische incasso en daarin kan wel eens iets mis gaan, bijvoorbeeld omdat een klant te weinig saldo op zijn rekening heeft staan. In dat geval ontvangt hij eerst een mail, waarin staat dat de automatische incasso mislukt is: ‘We proberen het over een paar dagen nog een keer’. Als de incasso opnieuw mislukt, begint het vervolgtraject. Dan sturen we een eerste herinnering via mail. Als de klant dan nog niet betaalt, wordt zijn verzekering geschorst en is hij dus niet langer gedekt. Wij waarschuwen de klant van te voren via een sms. Blijft de betaling nog uit, dan wordt de polis na vijftien dagen beëindigd. De incassoprocedure verloopt daarna via een externe partij.
Is debiteurenbeheer voor verzekeraars ingewikkelder dan voor andere bedrijven?
In bepaalde opzichten wel. Een bedrijf als bol.com bijvoorbeeld verkoopt boeken, dvd’s en elektronica. Je koopt een product waarvan de prijs vaststaat en je rekent direct af.
Onze prijzen zijn juist heel dynamisch en onze klanten betalen vooruit. Klanten kunnen van de een op de andere dag een andere dekking kiezen, omdat ze bijvoorbeeld een andere auto kopen. Deze aanpassing moet met de vooruitbetaalde factuur worden verrekend.
Dat maakt het complex. Voor onze crediteurenadministratie gebruiken we de software van Credit Tools. Hiermee zijn deze veelvuldige mutaties heel gemakkelijk in te voeren.
Hoe dynamisch is dit proces? Klanten veranderen toch niet om de haverklap van polis?
Onze klanten kunnen op elk moment hun dekking aanpassen. Dat geldt zowel voor de hoofddekking (WA, beperkt casco en volledig casco) als voor aanvullende dekkingen, zoals een inzittendenverzekering. We berekenen jaarlijks opnieuw onze prijzen, aan de hand van de klant- en autogegevens. Zo is de leeftijd van de bestuurder alsmede die van de auto een premiebepalende factor. Dat maakt onze prijzen dus wel degelijk dynamisch. Een boek of dvd koopt en betaalt een klant maar één keer. Bovendien bieden wij onze klanten minstens een keer per jaar de mogelijkheid om hun polis te verlengen. Dat is het moment waarop wij de nieuwe premie vaststellen. Een maand voor de ‘oude’ polis vervalt, bieden wij de klant een nieuw polisvoorstel aan, dat hij dan nog in overleg met Allsecur kan bijstellen. Daarnaast moet de klant per maand, per kwartaal of per jaar vooruitbetalen. Dat zijn al met al heel wat mutaties, die dit proces zeer dynamisch maken.
Zijn er nog nieuwe ontwikkelingen op het gebied van factureren?
Ja. We zijn nu druk bezig met een extra service voor de klant. Zo sturen we straks een digitale acceptgiro. De klant kan dan via i-DEAL betalen door op een link in de e-mail te klikken. Daarnaast kan de klant bij zo’n digitale acceptgiro altijd de betaalstatus in zijn e-mail zien. Dat betekent meer betaalgemak voor de klant.
Enkele jaren geleden was het de trend om zoveel mogelijk te outsourcen. U bent daar op teruggekomen. Wat raadt u bedrijven aan: outsourcen of insourcen?
Dat hangt van een heleboel factoren af. Als facturen statisch zijn, is outsourcen een optie. Als facturen vaak kunnen veranderen, zoals bij ons, kan het verstandig zijn om het debiteurenbeheer in eigen hand te houden. Ook voor hele grote bedrijven, met heel veel facturen, kan het interessant te zijn om zelf de facturering te doen.
Wat maakt het pakket van Credit Tools zo bijzonder?
De software van Credit tools ‘ziet’ wanneer een klant een factuur niet heeft betaald. Alle communicatie naar deze klant – via mail, sms of post – wordt dan automatisch door het systeem gegenereerd. Daar hebben wij dus geen omkijken meer naar.
Hoelang loopt de samenwerking met Credit Tools inmiddels?
Dit traject ging ongeveer een jaar geleden van start. De totale implementatie duurde ongeveer drie maanden. Ons nieuwe factureringssysteem ‘draait’ dus nu zo’n negen maanden. Maar wij moesten overschakelen vanaf een ander, extern systeem. Als Credit Tools vanaf scratch begint bij een bedrijf, verloopt de implementatie uiteraard veel sneller.
Hoe gaat dit traject dan verder?
Na de implementatie moeten alle data en mutaties overgeheveld worden uit het vorige systeem. Er komt een stukje opleiding bij, waarin onze medewerkers leren hoe ze met deze software om moeten gaan. En voordat het systeem gaat draaien, wordt het eerst uitgebreid getest. In het begin was het natuurlijk even wennen voor onze medewerkers, maar nu zijn ze er heel tevreden over. Het pakket van Credit Tools werkt snel en effectief en dat scheelt ons een hoop werk.
Al uw klanten betalen via automatische incasso. Maakt u geen uitzondering voor bijvoorbeeld grote bedrijven?
Allsecur heeft geen grote, zakelijke klanten, alleen particulieren. Die bieden wij veel flexibiliteit. Onze klanten kunnen kiezen of ze per maand, per kwartaal of per jaar willen betalen. En we voeren bovendien een zeer vriendelijk beleid, dat elke klant ruimschoots de mogelijkheid geeft om tijdig te betalen.
Doen autoverzekeraars iets tegen notoire wanbetalers, die van de ene naar de andere aanbieder ‘hoppen’?
De meeste verzekeraars maken gebruik van het Centraal Informatie Systeem (CIS). Hierin wisselen verzekeraars informatie uit over schade, fraude en wanbetaling .
Accepteert Allsecur iedereen als klant?
Bij acceptatie van nieuwe klanten houden we rekening met het type auto en het schadeverleden van de klant. Als blijkt dat een nieuwe klant niet of slecht betaald, wordt zijn polis direct beëindigd of wordt zijn betaalprofiel aangepast.
Waarom is Credit Tools zo’n goede partner voor u?
We zijn allebei jonge spelers op de markt. Beide bedrijven zijn flexibel en kunnen snel inspelen op ontwikkelingen in de markt. Daarom zijn Allsecur en Credit Tools gewoon een goede match!
Wilt u meer weten over deze case en/of over de mogelijkheden van Credit Tools? Bezoek dan de 7e Credit Expo op donderdag 10 november in het Nieuwegein Business Center. U vindt Credit Tools op standnummer NB.33
Bron: www.creditexpo.nl