Hans Agte en zijn zakelijk partner Erwin Kleiboer zijn de oprichters van Yquem debt recovery solutions. Met hun unieke software en dienstverlening maken zij het credit managementproces voor bedrijven moderner en toegankelijker. Over credit management met een relationele touch.
Wat staat de naam Yquem voor?
Zowel mijn partner Erwin Kleiboer als ik zijn liefhebbers van heerlijk lang tafelen en uitstekend eten. Zo’n maaltijd sluiten wij graag subliem af met een hele goede dessertwijn. De beste in de wereld is in onze beleving een fles Chateau d’Yquem. Zo werkt ondernemen ook: je begint met het ontwikkelen en leveren van een goed product of een uitstekende dienstverlening en het eindigt met factureren en je factuur betaald krijgen. Dat is als het ware het toetje. Maar juist die laatste fase is in het bedrijfsleven vaak het ondergeschoven kindje. Met ons bedrijf Yquem proberen wij ook die laatste fase de kwalitatieve aandacht te geven die het verdient.
Waarom is die betalingsfase zo lastig?
Na het leveren van een product of dienstverlening dient er nou eenmaal betaald te worden. Als een klant om wat voor reden dan ook in gebreke blijft, kom je als ondernemer in een lastig parket. Aan de ene kant wil je die klant niet kwijt, maar je bedrijf heeft wel een constante cashflow nodig om überhaupt te kunnen blijven bestaan. Wanneer het uiteindelijk op een echte incassoprocedure aankomt, is dat voor beide partijen heel vervelend. In de beleving van veel ondernemers is de kans dan ook groot dat zo’n klant daarna niet meer bij de ondernemer terugkomt en je een punt zet achter zo’n zakelijke relatie. Dat is dus de onmogelijke spagaat waarin een ondernemer zich bevindt: de klantrelatie versus de cashflow-behoefte.
Welke oplossing heeft Yquem daarvoor bedacht?
Wij zijn geen incassobureau, maar softwareleverancier en dienstverlener. Met onze creditmanagementsoftware houd je als ondernemer het incassotraject langer in eigen hand. Na de gebruikelijke debiteurenbeheerfase – aanmanen onder je eigen logo – vervolgt de ondernemer dat proces zelfstandig door met het logo van een van onze licentiehouders verder te manen. Dit kan per brief op per email. Op zo’n brief staan de contactgegevens en het eigen rekeningnummer van de ondernemer, zodat deze heel efficiënt disputen kan oplossen en inzage heeft in de resultaten… In dit proces wordt ook op een verantwoorde wijze de debiteur op zijn verplichtingen gewezen. Wij noemen dat ‘relationele invordering’. Onze licentiehouders zijn de incassobureaus, gerechtsdeurwaarders en advocatenkantoren die deze marktontwikkeling ondersteunen. Dit zijn momenteel GGN, Van Arkel en Bosveld gerechtsdeurwaarders, BvCM Incassobureau en sinds kort ook Juriza Incasso & Advocaten. Wij geven als bedrijf onze software ‘white label’ uit. Dat wil zeggen dat het logo en ‘look and feel’ van de licentiehouder in alles is terug te vinden.
Wat is het voordeel daarvan?
Mijn partner Erwin Kleiboer heeft 15 jaar ervaring in de financiële dienstverlening en ik 25 jaar in de incassobranche. Op grond van al die kennis en ervaring zeg ik altijd: ‘credit management is geen rocket science’. Wanneer er een brief op de mat valt met het logo van gerenommeerde creditmanagementorganisatie maakt dat altijd indruk. Dan krijg je de schrik van je leven. Dan hoeft een crediteur eigenlijk nog maar een alinea van zo’n brief te lezen voor hij denkt: ‘Shit, ik moet nu toch ècht betalen!’. Doordat de schuldeiser dit proces in eigen hand houdt, kan hij zelf bepalen op welk moment hij die herinnering de deur uit doet en ook in overleg met de licentiehouder de toonzetting van de brief deels naar eigen hand zetten. Wij bieden diverse voorbeeldbrieven aan in vier talen: Nederlands, Engels, Duits en Frans. Op deze manier is de kans veel groter dat na betaling de relatie behouden blijft voor het bedrijf.
En als iemand dan nog steeds niet betaalt?
Het moment waarop de ondernemer zelf de som probeert te incasseren noemen we de ‘pre-incassofase’. De betaling gaat dan nog rechtstreeks naar de rekening van de ondernemer en dus niet naar die van de licentiehouder. Als een klant dan nog steeds niet wil of kan betalen, kan de ondernemer met een druk op de knop de incasso overdragen aan de licentiehouder, die vervolgens zijn eigen gerechtelijke en juridische procedures kan aanwenden.
Wat zijn de kosten van deze software en service voor de ondernemer?
Wij werken volgens het SaaS-model, dat wil zeggen: Software as a Service. Dat betekent dat er geen kosten zijn voor aanschaf en je alleen voor het gebruik betaalt. Als je onze service niet gebruikt, betaal je dus ook niets. Feitelijk “koop” je bij een licentiehouder per factuur een pre-incassoprocedure in. Deze kosten – inclusief een zelf bepaalde opslag – brengt de ondernemer in rekening bij de debiteur. Zodoende is deze oplossing minimaal kostenneutraal en kan die in sommige gevallen zelfs opbrengsten genereren. En er hoeft ook niets op de bedrijfscomputers geïnstalleerd te worden. Alle handelingen van de klant gaan online, via de ‘cloud’.
Wat zijn de concrete resultaten van de methode Yquem?
De ervaring leert inmiddels dat via onze methode 60 tot 80 procent van de ondernemers na een brief met het logo van de licentiehouder tot een oplossing komt met de debiteur.
Die oplossing kan betaling zijn of een betalingsregeling, of dat een eventueel dispuut wordt afgehandeld. Maar er zijn nog meer voordelen. Doordat de schuldeiser de klant rechtstreeks benadert, krijgt die ondernemer ook eerder eventuele fouten van zijn eigen onderneming te horen. Met deze informatie kan hij zijn service en dienstverlening verbeteren.
Hoe ziet u de toekomst van de incasso- en gerechtsdeurwaardersbranche?
De incasso- en deurwaardersbranche is een heel traditioneel bedrijf, dat worstelt met een moeilijk imago. Het foute beeld bij het grote publiek van zeer assertieve, bijna stalkende medewerkers en handelingen klopt natuurlijk niet en gelukkig zijn er in onze branche ook dingen aan het veranderen. Bijvoorbeeld niet gelijk dreigen met een vorm van beslaglegging, maar gewoon op een nette manier zaken met elkaar doen. Of zoals op de manier van Yquem: de samenwerking met de ondernemer verder intensiveren en het initiatief veel meer in handen leggen van de ondernemers zelf.
Wat zijn de toekomstplannen van Yquem?
Nederland is een import- en exportland. Dat betekent dat buitenlandse contacten belangrijk zijn. We zijn nu druk bezig contracten af te sluiten met licentiehouders in Europa, met name Duitsland en België. Met deze landen hebben wij Nederlanders veel handelsbetrekkingen. Maar we willen ons model verder uitrollen: het afgelopen jaar zijn we al een keer of vier op Curaçao geweest. Ook daar heeft Yquem inmiddels een licentiehouder. We proberen via Curaçao ook de Zuid- en Noord-Amerikaanse markt te ontsluiten. Met onze producten en dienstverlening dingen wij dit jaar in twee categorieën mee voor de Accenture Innovation Awards. Dus hopelijk is er binnenkort weer een reden om met mijn compagnon een flesje Yquem open te trekken!
Wilt u meer weten over de mogelijkheden van Yquem? Bezoek dan de 7e Credit Expo op donderdag 10 november 2011 in het Nieuwegein Business Center. U vindt Yquem op standnummer NB.10
Bron: www.creditexpo.nl