In september 2011 sloten Graydon en Credit Tools een samenwerkingsovereenkomst.
Sinko Borst, Directeur Operations bij Graydon en Pim van der Hagen, Algemeen directeur van Credit Tools vertellen over het hoe en waarom van deze strategische samenwerking.
Wat is het voordeel van de strategische samenwerking?
Borst: “Credit Tools is ruim tien jaar een toonaangevende speler in de markt van credit management software. Ze hebben een breed en functioneel rijk softwareaanbod voor de totale order-to-cashcyclus. Dit sluit perfect aan bij het aanbod van producten en diensten van Graydon. Hiermee kunnen we onze gezamenlijke klanten nog beter van dienst zijn.”
Van der Hagen: “Graydon is één van de meest toonaangevende full service providers op het gebied van credit management. Door deze combinatie kan Graydon ook op software gebied de nieuwste ontwikkelingen blijven aanbieden. Het distribueren van onze software onder het gerenommeerde label Graydon maakt deze samenwerking uniek en past in de verdere ontwikkeling van onze ‘White label’-strategie.
Was er al eerder een vorm van samenwerking tussen Graydon en Credit Tools?
Van der Hagen: “Veel van onze klanten nemen incassodiensten en bedrijfsinformatie af van Graydon, zo ook van andere providers. Via onze software zorgen wij ervoor dat deze informatie wordt opgeslagen en geautomatiseerd wordt verwerkt. Daarnaast zijn wij, net als Graydon, lid van het Verbond van Credit Management Bedrijven.”
Wat is het voordeel voor jullie klanten?
Borst: “De kerncompetentie van Credit Tools is het ontwikkelen, implementeren en onderhouden van software voor credit management. Het grote voordeel van de samenwerking met Graydon is, dat onze klanten verzekerd zijn van de nieuwste ontwikkelingen op dit gebied. Bovendien is de continuïteit in een belangrijk proces van elke organisatie gewaarborgd.”
Wat zijn volgens jullie de belangrijkste ontwikkelingen binnen het vakgebied?
Van der Hagen: “Een van de ontwikkelingen die ik constateer is dat het sturen op cashflow en het verminderen van risico’s bij veel bedrijven een topprioriteit heeft. Tel daarbij op dat dit tegen een zo laag mogelijke kostprijs moet en dat het niet ten koste mag gaan van de omzet, dan is dat in een notendop de uitdaging van de hedendaagse credit manager. Als ik me bij deze vraag beperk tot de impact op automatisering, dan zie ik een verschuiving van focus op de beschikbaarheid van IT-systemen, naar een behoefte om steeds sneller te kunnen inspelen op branche- of technologische ontwikkelingen. Met andere woorden: druk van de business op IT op agility, aanpasbaarheid van processen en software. En dat is nu juist waar Credit Tools zich op focust.”
Borst: “Credit Management is een volwassen markt geworden. Daar hoort ook een volwassen creditmanagementfunctie bij. Er worden steeds hogere eisen gesteld aan informatie: sneller beschikbaar, completer en transparant. Creditscoring is een belangrijk middel geworden om tijdens de huidige crisis zekerheid te zoeken in risico’s en kansen. We zien een ontwikkeling waarbij onze traditionele creditmanagementinformatie ook in andere marktsegmenten wordt gebruikt.”
Kun je daar een voorbeeld van noemen?
Van der Hagen:”Neem bijvoorbeeld ons Collector COOL platform waarin we een revolutionaire plugin-technologie hebben ontwikkeld, waardoor je het systeem door integratie van Credit apps® heel eenvoudig aan specifieke bedrijfswensen kunt aanpassen, zonder dat je daarbij de standaard software raakt.”
Borst: “Onze bedrijfsinformatie kan via de operationele softwaresystemen van de klant worden gecombineerd met de gegevens die onze klanten zelf al hebben. Door die combinatie ontstaat een vollediger beeld over bijvoorbeeld een orderportefeuille of over een specifieke klant. De beslismodellen in de software maken het mogelijk om sneller een oordeel te vellen zonder dat daar handen of hersens aan te pas komen. Daarnaast zien we dat informatie breder gebruikt wordt binnen de Risk & Finance markt. Bijvoorbeeld om te voldoen aan de Wwft. En voor de marketing, om slimmer te prospecteren.”
Op het terrein van bedrijfsinformatie worden steeds meer bronnen gebruikt. Geldt dat ook voor Graydon?
Borst: De wijze waarop wij bedrijfsinformatie verzamelen is inderdaad breder dan voorheen. Naast de informatie van experts zoals verzekeraars, de Kamer van Koophandel en banken, gebruiken we steeds vaker de zogenoemde user-generated content, dus de informatie van onze gebruikers. En ook crowd-generated content, de oordelen van de klanten en leveranciers van onze klanten.”
Hoe weet je of die bronnen betrouwbaar zijn?
Borst: “Wij bewaken de objectiviteit van onze bedrijfsinformatie. De gegevens komen dan ook niet direct van de bedrijven zelf. De ratings die wij afgeven zijn ook niet gebaseerd op de mening van één enkele bezoeker of één enkele leverancier. Wij stellen eisen aan de minimale hoeveelheid data en de actualiteit van die data voordat wij een advies geven.”
Hoe meer bronnen, hoe betrouwbaarder de rating?
Borst: “Je kunt inderdaad zeggen dat het gebruik van meer en bredere bronnen de kwaliteit van de beoordeling vergroot. Maar daarbij wordt het belang van strenge kwaliteitseisen wel steeds groter. Dus zal Graydon steeds meer investeren om de kwaliteit van de bedrijfsinformatie te garanderen.”
Bron: www.creditexpo.nl