“Het gaat nu nog om de puntjes op de i”
“Creditmanagement is een deel van ons visitekaartje” zegt Treasury Manager Alfred Strop van Atos Origin (AO). ‘Mijn boodschap naar alle afdelingen is: we zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de cash.”
Vertel even kort iets over Atos Origin
“Atos Origin is een internationale IT-dienstverlener die met hi-tech transactiediensten, consulting, systeemintegratie en managed services wereldwijd bijdraagt aan het verbeteren van bedrijfsprestaties. Het bedrijf heeft een notering aan de Paris Eurolist Market en is onder meer de internationale IT-partner van de Olympische Spelen. Atos Origin heeft een jaaromzet van ruim 5 miljard euro en meer dan 49.000 werknemers.”
Hoe kwam jij bij Atos Origin?
“Ik werkte vijf jaar voor KPMG Consulting, voornamelijk op het financiële terrein met focus op Order2Cash. Na de overname van KPMG Consulting door Atos Origin ben ik gevraagd het creditmanagementbeleid voor AO zelf te optimaliseren. Vanuit dit project ben ik de operationele lijn ingestapt en heb ik verschillende rollen op de afdeling vervult onder meer bij het opzetten van de afdeling cashmanagement en als teamleider Credit Control & Cash Management. Sinds februari 2010 ben ik Treasury Manager.”
Wat zijn, sinds jouw komst, de belangrijkste verbeteringen?
“We hebben veel aandacht besteed aan de gezamenlijke klantfocus. Een paar jaar geleden is een aantal op zichzelf staande administraties geïntegreerd. Dat maakte het mogelijk om te werken aan een sterker gezamenlijk bewustzijn van het belang van goed creditmanagement. Van klantacceptatie tot cash, wat voor ieder bedrijf de hoogste prioriteit zou moeten zijn. Mijn boodschap naar alle afdelingen is: we zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor een goed creditmanagement en daarmee de cash positie. Het is een deel van ons visitekaartje. Een verbetering is ook de focus op de start van het O2C om ‘ellende’ aan het eind te voorkomen.”
Hoe doe je dat?
“Zoals ik al zei: eerst zorgen dat iedereen zich ervan bewust is dat het om een gezamenlijke verantwoordelijkheid gaat. Dat betekent creditchecks bij het aannemen van een klant. Elkaar informeren over afspraken die gemaakt worden, goed rapporteren. Als een klant tegen de contractmanager vertelt dat er iets niet goed gaat, dan is het zaak dat Credit Control dat ook te horen krijgt. Wat dat betreft is het goed dat we gecentraliseerd zijn en voldoende management aandacht hebben. Ik rapporteer als Treasury Manager rechtstreeks aan de CFO.”
Atos Origin maakt gebruik van OnGuard. Waarom?
“Wij kozen in 1998 voor OnGuard, ondermeer omdat, zeker in Nederland, nog weinig andere software beschikbaar was om het proces van creditmanagement te faciliteren. Later, bij de integratie van creditmanagement met andere bedrijfsafdelingen, heeft OnGuard ICMS ons goede diensten bewezen. De customer focus vind ik belangrijk en OnGuard staat bekend om het gebruikersgemak. Sinds 2008 ben ik lid van de OnGuard User Groep omdat het belangrijk en leuk is een vinger in de pap te houden bij de ontwikkeling. Maar ook om ervaringen te horen en te delen met andere creditmanagers.”
Hoe streng is het debiteurenbeleid van Atos Origin?
“Uitgangspunt is dat je een zakelijke overeenkomst moet nakomen. Ook wij hebben, net als onze klanten, mensen in dienst die betaald moeten worden. Dus we zien streng toe op tijdige betaling en zijn hierin proactief. Het is vooral een kwestie van een goede relatie opbouwen met de klant, zowel de interne als externe! Het gaat om de juiste tone of voice. Atos Origin doet zaken met grote klanten in verschillende sectoren, waaronder Telecom, Manufacturing, Public en Finance. Mijn ervaring is dat als je mensen op het juiste niveau, zowel intern als extern, aanspreekt op hun verantwoordelijkheid en op afspraken die zijn gemaakt, dan heb je minder problemen.”
Dus Credit Control heeft nog maar weinig te doen?
“Het zijn en blijven administratieve processen en het is vooral ook mensenwerk waar af en toe dingen fout gaan die je dus, zowel intern als extern, moet blijven monitoren. Maar inderdaad de bezetting van mijn afdeling is de laatste jaren zeker afgenomen. Voor een deel heeft dat met het gebruik van OnGuard te maken, maar vooral met het optimaliseren van het proces. Daardoor zijn grote achterstanden die er in het verleden waren, weggewerkt. Het gaat nu nog vooral om de puntjes op de i.”
Bron: www.creditexpo.nl