Syncasso heeft tijdens Credit Expo 2024 de prestigieuze VVCM Credit Management Innovation Award gewonnen met ‘Meedelen in het beslag’. In dit interview vertelt Michaël Daniël Brouwer, CEO van Syncasso, hoe deze erkenning het wetgevingstraject versterkt. Ook deelt hij hoe Syncasso omgaat met uitdagingen in de creditmanagementsector en waarom innovatie zo belangrijk is binnen hun organisatie.
Syncasso heeft de VVCM Credit Management Innovation Award 2024 gewonnen met ‘Meedelen in het beslag’. Hoe gaat die waardering jullie concept wetsvoorstel extra hefboom geven om er formele wetgeving van te maken?
De VVCM Credit Management Innovation Award geeft ons concept ‘Meedelen in het beslag’ extra erkenning vanuit de markt. Dat is waardevol omdat de politiek het belangrijk vindt dat het werkveld actief wordt betrokken bij de ontwikkeling van wet- en regelgeving. De VVCM Credit Management Innovation Award benadrukt dat het idee niet alleen inhoudelijk sterk is, maar ook breed wordt gewaardeerd door de sector. Die waardering geeft ons voorstel een extra zetje in de rug om het concept verder te brengen richting formele wetgeving.
Bij een wetgevingstraject spelen diverse belangen en perspectieven van verschillende stakeholders een rol. Het Ministerie moet bijvoorbeeld niet alleen kijken naar de voordelen voor schuldeisers en schuldenaren, maar ook naar de bredere impact op de incasso- en deurwaardersmarkt, die al zwaar gereguleerd is. Dat zal ongetwijfeld uitdagingen met zich meebrengen.
Meedelen in het beslag is goed voor de meeste stakeholders – schuldeisers, schuldenaren en de maatschappij – maar het zorgt voor minder werk bij de gerechtsdeurwaarders. Wat zijn jullie ideeën om gerechtsdeurwaarders te compenseren voor het omzetverlies?
Wij zijn geen voorstander van compensatie voor gerechtsdeurwaarders, een vergoeding voor niets doen is niet duurzaam. Wij pleiten voor een herziening van de systematiek die impact heeft op de hele keten. Het ministerie moet de continuïteit van de beroepsgroep borgen, maar dat kan beter door het takenpakket te verbreden naar sociaal werk. Met een accent op preventie. Denk bijvoorbeeld aan het schuldenoverzicht, de vroegsignalering van schulden en het tijdelijk pauzeren van de invordering. Dat levert een extra werkpakket voor de deurwaarder op dat waardevol is voor de maatschappij en bijdraagt aan de continuïteit van de beroepsgroep. Het is essentieel dat er een balans wordt gevonden tussen nieuwe, sociale rollen en de traditionele ‘stok achter de deur’-rol die de deurwaarder heeft in ons rechtssysteem. Die functie van de deurwaarder blijft belangrijk. Want als een vonnis niet meer kan worden afgedwongen, wordt de Rechtspraak een tandeloze tijger.
Syncasso was een van de initiatiefnemers en kopgroep deelnemer van de Social & Responsible Credit Management-certificering (SRCM). Inmiddels bestaat SRCM vijf jaar. Terugkijkend, is SRCM geworden wat jullie ervan verwacht hadden?
SRCM is grotendeels geworden wat we ervan hadden gehoopt. Het heeft zich ontwikkeld tot een objectief en professioneel instrument om sociaal verantwoorde incasso vorm te geven en te beoordelen. Denk bijvoorbeeld aan de proportionaliteit van incassomaatregelen. Dat is een echt SRCM-begrip dat door de hele schulddienstverleningsketen is overgenomen.
Wat ons betreft is een SRCM-certificering niet ‘voor de bühne’, maar een manier om maatschappelijke ambitie aan je ondernemingsdoelen toe te voegen en echte beweging in je organisatie op gang te brengen. Niet eenmalig voor een ‘diploma’, maar als een continu proces.
Het is makkelijk praten over maatschappelijk verantwoord ondernemen en sociaal incasseren, maar het vraagt veel nadenkwerk en inspanning om dat te implementeren. Met SRCM hebben we een systematiek die ons helpt om onderbouwde keuzes te maken en gestructureerd te blijven ontwikkelen om onze maatschappelijk verantwoorde dienstverlening continu te verbeteren.
Syncasso wint voor de tweede keer in drie jaar de VVCM CM Innovation Award. Dat kan geen toeval zijn. Hoe doen jullie dat? Hoe is innovatie in jullie organisatie belegd?
Innovatie wordt als iets bijzonders, excentrieks gezien. Maar de innovatie om het handvat van een kratje bier in het midden te plaatsen, vind ik net als het halve maantje in de beschuitrol prachtige voorbeelden van innovaties die echt waarde toevoegen. Innovatie bij Syncasso draait ook om eenvoud en praktische oplossingen. Wij kijken kritisch naar onze dagelijkse werkzaamheden en vragen ons af: kan dit niet simpeler? Is dit wel een handige manier om het te doen of om het op deze manier aan te bieden aan onze (debiteur)klanten? Hoe zouden we dat kunnen oplossen?
Gek genoeg is er veel weerstand tegen verandering, het is blijkbaar moeilijk voor mensen om uit hun routine te stappen. Er wordt in veel gevallen naar argumenten gezocht om te behouden wat we al jaren zo doen. De grootste vijand van innovatie zijn we daarom zelf.
Vaak zit de oplossing in kleine veranderingen. Innovatie hoeft echt geen technisch hoogstandje te zijn – het gaat om het doorbreken van routines en zoeken naar wat echte waarde toevoegt aan wat je doet. Of wat juist waarde vernietigt. Door op die manier te kijken naar je routines, los je problemen op waar mensen soms al jaren last hebben. Daarbij, de wereld verandert. Wat eerder een heel goed proces was, kan door externe veranderingen een matig of slecht proces zijn geworden.
We organiseren groeisessies met stakeholders en doen wetenschappelijk onderzoek om te blijven leren en ontdekken. Nieuwsgierigheid en de bereidheid om te veranderen vormen de kern van onze innovatiestrategie.
Syncasso doet wetenschappelijk onderzoek met de HvA en UvA naar jongeren en schulden: van zorgschulden naar duurzaam betaalgedrag. Verwacht je dat Syncasso door dit onderzoek innovaties kan ontwikkelen om schulden bij jongeren te voorkomen?
Er is al veel onderzoek naar de oorzaken van schulden bij jongeren, maar de achtergronden van hun gedrag kennen we nog niet goed. Hechten jongeren echt minder waarde aan geld? En zo ja, hoe komt dat dan? Innovatie kan alleen succesvol zijn, als we goed begrijpen wat er speelt. Innoveren in de hoop dat het werkt, is zoiets als geblinddoekt darten.
Onze aanpak is om eerst te onderzoeken, dan te analyseren en pas daarna te innoveren. Soms levert onderzoek meteen innovaties op, soms leidt het tot inzichten die indirect waardevol zijn. We innoveren alleen als we een diepgaand begrip van de situatie hebben. Alleen zo hebben innovaties impact en zijn ze echt relevant zijn voor de stakeholders.
Bron: SRCM