Debiteuren met een achterstallige betaling opzadelen met steeds hoger oplopende kosten, het is niet meer van deze tijd. Dat zegt nieuwkomer in de incassobranche, Dialoque. Medeoprichter van dit sociale en progressieve aflosplatform Rody Heijstek is een van de sprekers tijdens de Credit Expo 2023. “Wij introduceren een nieuw businessmodel, dat de manier waarop er in Nederland wordt geïncasseerd écht verandert.”

Legacy-incasso is de combinatie van incassosystemen, -bedrijven en -werkwijzen die te maken hebben met het oude verdienmodel voor incassowerkzaamheden. In dit model zijn alle kosten voor het incasseren van een achterstallige betaling voor de debiteur. “Legacy-incasso heeft negatieve bijeffecten die groter zijn dan de voordelen”, vertelt Heijstek. “Denk aan sociale schade. Vaak gaat het hier om mensen met een smalle beurs. Zij komen door het stapelen van kosten alsmaar dieper in de schulden. Ze ervaren daardoor zoveel stress dat het hun dagelijks leven sterk negatief beïnvloedt en zelfs gevoelens van uitzichtloosheid oproept.”

Maar ook de schuldeisers zelf lopen schade op, zegt Heijstek. “Door hun incassopraktijken komen ze negatief in het nieuws. Dat geeft reputatieschade. Ook is er administratieve schade. Start je een gerechtelijke procedure om de schuld te vorderen, dan belast je bovendien het rechtssysteem. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je als bedrijf op het sociale vangnet leunt als je beslag legt op de inkomsten van mensen met een uitkering. Dat moet je niet willen als je een sociaal bedrijf bent. Wij roepen daarom op te stoppen met legacy-incasso.”

Bewustzijn creëren

Het klopt dat bedrijven en organisaties toch kosten maken bij het innen van achterstallige betalingen, zegt Heijstek. “En een schuldeiser wil die kosten verhalen op degene die het geld schuldig is. Dat gaat al decennia zo. En er zit ook een zekere logica in. Maar wat wij willen, is meer bewustzijn van de negatieve sociale effecten van dit systeem. Bewustzijn voor het feit dat de manier waarop wij dit de afgelopen tientallen jaren hebben gedaan niet goed is voor mensen met schulden en ook niet voor onze maatschappij.” Daarnaast moet er ook aan de voorkant iets veranderen, vindt Heijstek. “Ik ben voor creditchecks, om mensen in bescherming te nemen. Of vraag standaard een borg.”

Failliet systeem

Heijstek denkt dat veel mensen in de incassobranche eigenlijk allang weten dat legacy-incasso niet werkt. “Zeker de creditmanagers die met grote portfolio’s van maandelijks terugkerende rekeningen werken, zien dat. Je ziet het ook aan het faillissement van de Rotterdamse schuldenhandelaar Direct Pay, vorig jaar. Zij zijn kopje onder gegaan, omdat legacy-incasso niet werkt. Het is een failliet systeem.” Schuldhulpverlening is de oplossing niet, denkt Heijstek. “Het aantal mensen met schulden in Nederland stijgt alleen maar. Het is dweilen met de kraan open. Wij willen het met creditmanagers en cfo’s over die kraan hebben.”

Oplossing

De oplossing volgens Heijstek is dat schuldeisers de kosten van incassoprocedures voortaan zelf gaan dragen. “Als een debiteur alleen nog het oorspronkelijke verschuldigde bedrag moet betalen, worden schulden niet meer hoger. Dan heb je een debiteur die jou beter kan betalen, uit de schulden blijft en nieuwe producten en diensten bij je kan afnemen. Deze insteek is ook de basis van het businessmodel van Dialoque.”

De Dialoque-manier

Dialoque is een initiatief van Rody Heijstek en Robin Bodaan. Beiden hebben hun sporen in de creditmanagementwereld meer dan verdiend. Heijstek als oprichter van debiteurenbeheersoftwareontwikkelaar Mail to Pay en Bodaan als mede-oprichter van kredietinformatie- en incassobureau EDR. Bodaan stond ook aan de wieg van digitaleplatformbouwer Netconomy. Dialoque zit in de incassoketen op de plek van het incassobureau, maar is dat nadrukkelijk niet, zegt Heijstek. “Wij zijn een aflosplatform. Als wij een dossier krijgen, willen we zo snel mogelijk met de debiteur in contact komen. Is dat gelukt, dan willen wij er heel graag achter komen of er een mogelijkheid is om de schuld op een sociale manier te incasseren. Wij hebben allerlei mogelijkheden tot onze beschikking om tot de best passende oplossing te komen. Van een betalingsregeling en uitstel van betaling tot gedeeltelijke kwijtschelding. Wordt uit ons onderzoek duidelijk dat we de schuld niet op een sociale manier kunnen vorderen, dan zullen we de schuldeiser adviseren om de schuld kwijt te schelden en het bedrag af te boeken. En nogmaals, dit alles gebeurt zonder de kosten daarvoor bij de debiteur in rekening te brengen.”

Kosten voor de schuldeiser

Bij Dialoque zijn de incassokosten dus voor de schuldeiser. “Wij richten ons op business-to-consumerschuldeisers met maandelijks terugkerende rekeningen”, legt Heijstek uit. “Bedrijven en organisaties die maandelijks terugkomen in het huishoudboekje van de schuldenaar. Denk aan huur- en hypotheekverstrekkers, energiebedrijven, verzekeraars, zorgverzekeraars, verstrekkers van consumptief krediet en abonnementen. De kosten die wij in rekening brengen, bestaan deels uit een maandelijks abonnement. Daarnaast betalen ze ons per handeling. Bijvoorbeeld wanneer wij een brief of e-mailbericht versturen, een telefoontje plegen of als wij een schuldhulpverlener te woord hebben gestaan.”

Proefprocessen

De komende tijd wordt spannend voor Dialoque. Het aflosplatform moet naamsbekendheid krijgen, er vinden gesprekken plaats met mogelijke opdrachtgevers én er worden proefprocessen voor gerechtelijke procedures voorbereid. Want ook die kunnen socialer, vindt Heijstek. “In het legacy-incassosysteem loopt bij een gerechtelijke procedure een achterstallige betaling van driehonderd euro al heel snel op tot een schuld van negenhonderd euro. Maar als je de proceskosten niet verhaalt op de schuldenaar, dan is het al niet meer rendabel om voor een achterstallige betaling van driehonderd euro een gerechtelijke procedure te starten. Schuldeisers zullen dat dan alleen nog doen bij een bedrag van duizend euro of meer. Dat is dus al een filter voor het aantal vorderingen. Volgend jaar starten we de eerste proefprocessen. We zijn heel benieuwd hoe de rechtbank reageert, want die heeft nog nooit meegemaakt dat een schuldeiser zegt: ‘We hoeven de proceskosten niet vergoed te krijgen, die betalen wij zelf.’”

Bestaanszekerheid

Heijstek verwacht dat er zeker een plek in de incassoketen is voor nieuwkomer Dialoque. “Sterker nog, ik denk dat wij op den duur de markt niet meer alleen kunnen bedienen. Onder druk van de maatschappij, de politiek en wetgeving worden bedrijven steeds vaker geconfronteerd met de negatieve effecten van hun bedrijfsvoering. Kijk maar naar de ESG-rapportage voor grote bedrijven. Daarin moeten zij nu al laten zien wat voor milieu- en sociale impact hun bedrijfsactiviteiten hebben. Hebben zij hele grote schuldenportefeuilles die veel negatieve impact hebben op mensen in een financieel zwakke positie, dan kunnen ze daar kritiek op verwachten. Wij denken dat die kritiek de komende tien jaar heel erg zal toenemen. Bestaanszekerheid is momenteel een dominant onderdeel van het gesprek in de politiek. Niet omdat politici dat zelf hebben bedacht, dat is het geluid vanuit de maatschappij. Je moet mensen met een smalle beurs gaan beschermen. De verschillen tussen arm en rijk worden anders veel te groot. Wacht je te lang, dan kun je die kloof niet meer dichten. Het uur U is aangebroken. De beste dag om met sociale incasso te beginnen, is vandaag.”


Dialoque is hoofdsponsor van Credit Expo Nederland 2023, die dit jaar plaatsvindt op dinsdag 7 november in Congrescentrum 1931 in ‘s-Hertogenbosch. Wilt u meer weten over Dialoque en medewerkers persoonlijk spreken? Bezoek dan standnummer 5. Klik hier om u aan te melden voor een bezoek aan Credit Expo Nederland 2023 (gratis toegang als u tot de doelgroep behoort).


Bron: Credit Expo