Het gezegde “stilstand is achteruitgang” gaat meer op dan ooit.
Een organisatie die niet meegaat met ontwikkelingen in de markt, zal in de huidige tijd eerder vroeg dan laat door zijn concurrenten ingehaald worden. Op het gebied van credit management software is dit niet anders.
In dit interview spreek ik met Pim van der Hagen, CEO van Credit Tools, over het belang van aanpassingsvermogen en hoe Credit Tools op technologische en marktontwikkelingen inspeelt.
Credit Tools is bijna 15 jaar actief op het gebied van credit management software. Welke factor heeft het meest bijgedragen aan de ontwikkeling en groei van Credit Tools?
Pim: “Dat is lastig te zeggen, omdat het een complex van factoren is. Ik denk vooral heel goed luisteren naar klanten en partners en snel inspelen op veranderende behoeftes uit de markt. Dat bepaalt ook het succes van een niche speler in het algemeen. We presenteren ons ook actief op belangrijke evenementen. In Nederland is Credit Tools alweer voor het 8e jaar prominent aanwezig op de Credit Expo. We houden er in ons achterhoofd zelfs rekening mee in onze ontwikkelkalender, zodat bezoekers altijd de nieuwste ontwikkelingen meekrijgen. Verder zijn we continu alert op veranderende marktomstandigheden en technologische ontwikkelingen en proberen hier met gezond boerenverstand slimme keuzes in te maken. Naast de toewijding van onze medewerkers is dat denk ik de kern van ons succes.”
Kun je aangeven wat succes voor jou inhoudt?
Pim: “Vorig jaar hebben we 20 procent omzetgroei behaald en dit jaar stevenen we af op 35 tot 40 procent. We hebben de afgelopen 5 jaar onze complete software suite in fases helemaal vernieuwd en hier rigoureuze keuzes in gemaakt. Het moeilijkste als ondernemer vind ik nog steeds de keuze om juist iets NIET te doen. In je achterhoofd ben je namelijk toch altijd bang om ergens de boot te missen. Maar juist die keuzes zorgen voor focus en dat bepaalt of je uiteindelijk succesvol bent. Je moet een gezonde mix creëren tussen innovatie, focus en procesverbetering. Maar vergis je niet, een paar keer flink je kop stoten hoort er ook bij.”
Voor de lezers die Credit Tools niet kennen. Welke producten bieden jullie momenteel aan?
Pim: “Momenteel hebben we drie softwarepakketten: MatchMaker voor betalingsverwerking, CreditManager 3.0 voor debiteurenbeheer en het Collector platform voor bijzonder beheer en incasso op basis van de nieuwste Microsoft technologie. Onze doelgroepen zijn het grootbedrijf en de bovenkant van het middenbedrijf in alle branches, maar ook de (semi) overheid. Credit Tools is volledig meertalig en multi-valuta, zodat we ook internationaal grote stappen kunnen maken. Tegelijkertijd zijn we naar een nieuw business model overgegaan: Software as a Service: hosted of ‘on premise’ (de keuze is aan de klant). We hebben de interne bedrijfsprocessen zo ingericht dat we snel kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen, zoals ons software-ontwikkelingsproces.”
Wat is jouw kijk op ondernemen, leiderschap en IT?
Pim:”Ik geloof in het darwinisme als managementfilosofie naast een absolute focus op de klant. Ik ben er sterk van overtuigd, dat uiteindelijk alleen die bedrijven zullen overleven die zich flexibel weten aan te passen aan veranderende marktomstandigheden. Je hebt in mijn ogen ook weinig keus, omdat technologische ontwikkelingen elkaar steeds sneller opvolgen. Een belangrijke oorzaak waarom bedrijven zich niet snel genoeg kunnen aanpassen ligt in belangrijke mate besloten in de IT strategie van een onderneming. Ik zie soms bedrijven die gevangen zitten een rigide ERP strategie en dan net als een mammoettanker niet meer in staat zijn om nog op tijd van koers te kunnen veranderen. Het gevolg is dat een aanzienlijk deel van dit soort bedrijven het uiteindelijk niet overleeft. Alleen rigoureus ingrijpen kan er dan nog voor zorgen dat je er sterker uitkomt. Aan de ander kant zie ik gelukkig ook steeds meer IT managers en CIO’s, die een ‘best of breed’ strategie hanteren.”
Focus op de klant is belangrijk. Hoe geeft Credit Tools daar invulling aan?
Pim: “Dit doen we onder andere door klantendagen te organiseren. Vorige maand hielden we voor de 7e keer onze klantendagen. Als ik dan zie wie er in de zaal zitten, creditmanagers uit 20 verschillende branches, dan vind ik dat gaaf. We kregen dit jaar een 8 als eindwaardering van onze klanten; dat geeft onze mensen weer een enorme boost. Daar doen we het uiteindelijk ook allemaal voor!.”
Wat voor (technologische) ontwikkelingen heeft Credit Tools in petto?
Pim: “We gebruiken steeds slimmere technologie om data te integreren en te gebruiken. Creditmanagement is geen op zichzelf staand proces. We zoeken daarom ook steeds meer samenwerking op met aanbieders van andere creditmanagement services en bieden standaard integratie-oplossingen, bijvoorbeeld door middel van web services. Zo bieden we de creditmanager steeds beter de gelegenheid om proactief te kunnen anticiperen op veranderende omstandigheden.”
Wilt u meer weten over de software van Credit Tools? Bezoek dan de productsessie om 11:45 uur in zaal 8 of ontmoet Credit Tools op standnummer NB.35, op donderdag 6 november 2014 in het Nieuwegein Business Center. Credit Expo is gratis toegankelijk na online voorregistratie via de website.
Bron: www.creditexpo.nl