‘Business as usual’ is er niet meer bij voor de creditmanager. Waar vroeger stapels papieren facturen over bureaus gingen, communiceren systemen nu rechtstreeks met elkaar. Waar creditmanagers ooit volledig handmatig kredietlimieten beoordeelden, helpt automatisering daar nu bij. Met AI kan de creditmanager nog meer saaie en repeterende taken uit handen geven, als het aan Billtrust (order-to-cash software) ligt. “Dat biedt mogelijkheden tot snellere en uiteindelijk betere beslissingen”, zegt Martijn ten Kate, Senior Sales Director Europe.

Wie het begrip ‘digitale transformatie’ nog wat wazig vindt, hoeft niet verder te kijken dan de ontwikkelingsgeschiedenis van het Amerikaanse Billtrust in de afgelopen drieëntwintig jaar.

Rond de eeuwwisseling richtte het bedrijf zich nog op het printen en verzenden van facturen. Het besef dat deze papieren facturen zouden verdwijnen, zette het bedrijf aan tot een fundamentele koerswijziging. Billtrust transformeerde zichzelf tot een toonaangevende expert en aanbieder van software voor digitale facturatie, debiteurenbeheer en betaaloplossingen, om de veranderende klantwensen steeds beter en gerichter te kunnen invullen.

“Die transformatie heeft zich sindsdien voortgezet. In de afgelopen jaren heeft het bedrijf zijn groei onder meer gerealiseerd door de internationale overnames van onder meer het Gentse iController, de specialist in debiteurenbeheersoftware, en het Amsterdamse Order to Cash, die nu deel uitmaken van Billtrust. Ten Kate: ” Onze expansie naar nieuwe markten stelt ons in staat om internationale klanten effectiever te bedienen en groei te realiseren op wereldschaal.”

Simpel configureren

“Met zijn softwareplatform dekt Billtrust inmiddels het volledige spectrum van Accounts Receivable, zoals Ten Kate het verwoordt, en biedt het een alles-in-één oplossing die verschillende facetten van debiteurenbeheer naadloos samenbrengt.”

Klanten kunnen de software direct implementeren en eenvoudig aanpassen aan hun unieke behoeften, wat hen in staat stelt om maximale waarde te creëren. “Bovendien kunnen ze de software eenvoudig zelf configureren, zonder afhankelijk te zijn van een leverancier. Dit bespaart langdurige processen, aangezien zelfs de eenvoudigste aanpassingen tijdrovend kunnen zijn wanneer je voor hulp bij een leverancier aanklopt. Gebruikers van onze software kunnen deze tijdswinst optimaal benutten.” Zo kan het platform direct en eenvoudig worden geïntegreerd met toonaangevende ERP-systemen zoals Exact, SAP, Oracle en Microsoft. Bovendien zorgen connecties met kredietverzekeraars zoals Atradius, Coface en Allianz Trade voor realtime inzichten in kredietlimiet, rating en verzekeringspolis.

De software ondersteunt gestandaardiseerde e-facturering, kanalen zoals Peppol, en biedt gecertificeerde koppelingen met diverse internationale belastingdiensten, waardoor klanten direct compliant zijn met de huidige en opkomende belastingmandaten. Steeds meer landen, waaronder Italië, België, Duitsland en Frankrijk (2026), verplichten bedrijven om te factureren in specifieke elektronische formaten. Daarnaast verlangen steeds meer bedrijven dat hun leveranciers facturen aanleveren op een Accounts Payable-portaal wat vaak nog manueel gebeurt. Dit resulteert in meer ‘machine-to-machine’ communicatie, een ontwikkeling die alleen mogelijk is wanneer facturen worden opgesteld volgens de geldende standaarden voor gegevensuitwisseling.

Finance Co-Pilot

De digitale transformatie, die Billtrust jaren geleden heeft ingezet, zal de komende tijd worden voortgezet, met een sterke focus op het toepassen van artificial intelligence (AI).

Het Billtrust-platform is uitermate geschikt voor deze ontwikkeling, aangezien alle data waarmee het programma werkt, worden opgeslagen in één centrale database. Dit zorgt ervoor dat AI haar eigen analyses kan toepassen op deze specifieke data.

Billtrust maakt nu al op verschillende manieren gebruik van AI. Via ‘Finance Co-Pilot’ kunnen creditmanagers binnen het afgesloten platform eenvoudig standaardvragen, toegepast op hun eigen data, stellen, zoals: “Wie zijn mijn top 10 debiteuren?” of “Welke grote betalingen verwacht ik deze week?” Het platform levert direct de gewenste inzichten. Ook in de communicatie met klanten speelt AI een steeds belangrijkere rol. Het systeem kan de toon van berichten aanpassen – van mild tot streng – afhankelijk van de situatie en de voorgeschiedenis van de klant. Voor de ‘Dynamic Credit Lines’ – de ‘real-time’ kredietlimieten op basis van actuele data – maakt Billtrust eveneens gebruik van AI.

Toekomstplannen

In de nabije toekomst zullen klanten meer en meer gebruik kunnen maken van AI voor diverse doeleinden.

Een voorbeeld is de snellere opvolging van veelvoorkomende disputen: AI kan automatisch inschatten hoe waarschijnlijk het is dat een klacht over een factuur al dan niet gegrond is. Daarnaast kan AI voorspellingen doen over de toekomstige cashflow, wat bijdraagt aan een verbeterd liquiditeitsbeheer.

AI biedt ook waardevolle mogelijkheden voor benchmarking. “Klanten kunnen inzicht krijgen in hun prestaties ten opzichte van concurrenten, zoals betaalgedrag, Days Sales Outstanding en andere relevante statistieken. Deze informatie helpt hen te begrijpen hoe ze hun processen kunnen verbeteren en hun prestaties optimaliseren.”

Creditmanager? Creditanalist!

Het is belangrijk te vermelden dat, “volgens de financiële wetgeving AI geen autonome beslissingen mag nemen,” zoals Ten Kate aangeeft. “AI mag wel voorstellen doen voor bepaalde maatregelen, maar de uiteindelijke beslissing moet door een persoon worden genomen.”

AI is dus vooral een krachtig instrument voor de creditmanager om betere, datagedreven beslissingen te nemen. De creditmanager van de toekomst zal zich dan ook steeds meer ontwikkelen tot een creditanalist, verwacht Ten Kate. Deze professional interpreteert de data die AI aanlevert en neemt besluiten op basis van deze suggesties. In standaardsituaties zal het vaak gaan om beslissingen die snel genomen kunnen worden, zoals het goedkeuren van een dispuut, kredietlimiet of betalingstermijn. In uitzonderlijke gevallen – wanneer iemand bijvoorbeeld een verhoging van zijn kredietlimiet aanvraagt, terwijl hij daar volgens de regels niet voor in aanmerking komt – is een diepgaandere analyse noodzakelijk om de juiste beslissingen te nemen. In beide gevallen biedt AI de ondersteuning die nodig is.

Het werk van de creditmanager wordt er alleen maar belangrijker en interessanter op.

Bron: Credit Expo

Billtrust is gold partner van Credit Expo 2024, dat op donderdag 7 november in 1931 Congrescentrum in ‘s-Hertogenbosch plaatsvindt. Wilt u meer weten over Billtrust neem dan contact op via de website. Wilt u persoonlijk kennismaken met Billtrust of de presentatie “Automatisering van Financiële Processen: is AI Vriend of Vijand” bijwonen, breng dan een bezoek aan Credit Expo 2024. U kunt  zich hier kosteloos registeren (mits u tot de doelgroep behoort).

Martijn ten Kate, Sales Director Europe Billtrust

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bron: Credit Expo