“Mail to Pay is een visionair bedrijf, daar wil ik bij horen”
Mail to Pay heeft sinds 1 november een nieuwe ceo: Kees Neven. Met zijn ervaring als IT-ondernemer gaat hij helpen om het bedrijf verder te laten groeien. “Ik zie kansen in samenwerking.”
Kees bouwde de afgelopen jaren mee aan het succesvolle IT-bedrijf Enable U, dat hij mede heeft opgericht. Nadat hij zijn aandeel daarin eind vorig jaar aan investeringsmaatschappij Vortex had verkocht, was zijn eerste idee om voorlopig helemaal niets te doen en meer tijd te besteden aan zijn familie en hobby’s. Maar na een tijdje begon het toch te kriebelen. “Ik wilde weer iets doen met mijn kennis en werkervaring. Ik had al een lijstje gemaakt van mensen met wie ik graag een kop koffie wilde drinken, toen Vortex ineens Mail to Pay onder mijn aandacht bracht. Mijn eerste gedachte was: ze zitten in Alblasserdam, dat is lekker dichtbij, haha!”
Thought leaders
Geïntrigeerd geraakt door het lovende verhaal van Vortex over Mail to Pay verdiepte Kees zich in het creditmanagement, een wereld die tot dat moment totaal onbekend voor hem was. “Ik kwam erachter dat je als bedrijf heel veel kunt winnen door het proces van debiteurenbeheer te automatiseren. Wat me ook opviel: de sociale component die Mail to Pay aan dit proces heeft toegevoegd. Door in een vroeg stadium slimme betalingsregelingen op maat aan te bieden, kun je helpen voorkomen dat mensen (dieper) in de schulden raken. Zo komen het bedrijfsmatige en sociale vlak samen; heel gaaf.”
Tijdens de gesprekken die Kees daarop bij Mail to Pay voerde, werd hij steeds enthousiaster. “Mail to Pay is een visionair bedrijf dat voorop loopt met zijn producten. Het zijn echte ‘thought leaders’. Dat haalde me over de streep, daar wilde ik bij horen.”
Potentie
Na zijn eerste paar weken bij Mail to Pay ziet Kees waar zijn kennis en ervaring van toegevoegde waarde is. “Mail to Pay is nu net zo groot als Enable U zes, zeven jaar terug.
Ik vind het bewonderenswaardig wat er tot nu toe bereikt is. Ons product is goed, ons uitgangspunt is goed, de processen zijn heel erg goed ingericht en de security is echt ‘top-notch’. Maar ik zie ook dingen die slimmer en beter kunnen. We hebben ontzettend veel potentie. Het gevoel overheerst bij mij dat we er nog veel meer uit kunnen halen. Daar gaan we aan werken.”
Intern betekent dat meer teamwork, mensen meer eigen verantwoordelijkheid geven en kennis delen. “Het delen van kennis binnen een organisatie is noodzakelijk als je wilt groeien”, zegt Kees. “En als je verantwoordelijkheid deelt, krijg je enthousiasme en betrokkenheid terug. We hebben hier een mooi team, ik wil iedereen zo veel mogelijk de kans geven zijn of haar ideeën te ventileren.”
Nieuwe markten
Naar buiten toe wil Kees graag nieuwe markten verkennen. “We zijn nu vooral actief in bepaalde sectoren, zoals woningcorporaties, nutsbedrijven, verzekeraars en incassobedrijven. Maar wellicht liggen er ook mogelijkheden in andere sectoren. Verder zie ik kansen in samenwerking, zoals we nu al doen met erp-leverancier Aareon en creditmanagementorganisatie Certin. Door onze componenten toe te voegen aan die van hen vergroten we allebei onze propositie. We gaan op zoek naar meer van zulke combinaties. Ook in het buitenland. We zijn al actief in België en Duitsland. Als Nederlands bedrijf in een ander land heb je partnerships nodig om je netwerk te vergroten en de markt daar goed te leren begrijpen.”
Foto van de Toekomst
Om de visie voor Mail to Pay helder te krijgen, wordt er gewerkt aan een ‘Foto van de Toekomst’. “Dat is een traject waarin we onder begeleiding een driejarenplan maken”, legt Kees uit. “Waar willen we naartoe en hoe komen we daar? De uitkomsten zetten we op een banner die prominent in ons kantoor komt te staan. Zo herinneren we onszelf – maar ook onze klanten – er elke dag weer aan: dit zijn de plannen van Mail to Pay. Hier doen we het voor!”
Bron: Creditexpo.nl