Op 17 april 2018 vindt alweer het derde Huurincasso Congres plaats in het Spant! te Bussum. Het congres staat in het teken van ketensamenwerking, waarbij onderwerpen als vroegsignalering, gemeentelijke convenanten, privacy (AVG) en uiteraard (huur)incasso de revue zullen passeren. Het Huurincasso Congres wordt mogelijk gemaakt door de partners, waaronder Janssen & Janssen / Corp Support. Voor dit artikel hebben we hen vijf vragen gesteld inzake hun activiteiten en dienstverlening met betrekking tot huurincasso en ketensamenwerking.
Welke producten en/of diensten levert jullie organisatie om het huurincassoproces binnen de corporatiesector te verbeteren?
Janssen & Janssen / Corp Support: “Al heel veel jaren zijn wij als specialist in de corporatiebranche op weg om samen met onze klanten te werken aan preventie van huurachterstanden. Klantgericht, proactief en innovatief. Met onze werkwijze tonen wij aan dat financiële én sociale doelen ook voor woningcorporaties gelijktijdig haalbaar zijn. Dat doen we vanuit twee labels: Janssen & Janssen en Corp Support.
Corp Support is speciaal ontwikkeld voor de corporatiebranche (www.corpsupport.nl). Corp Support staat voor preventieve huurincasso en is zo ingericht dat we enerzijds preventieve acties voor de corporatie uitvoeren. Anderzijds is Corp Support voor woningcorporaties een samenwerkingspartner op stedelijk- en/of op corporatieniveau om nieuw beleid en procesverbeteringen door te voeren. Dit allemaal gericht op het verlagen van de huurachterstanden en het voorkomen van ontruimingen.
Janssen & Janssen heeft veel ervaring met het incasseren van huurvorderingen in het minnelijk, gerechtelijk en executietraject. Wij ontzorgen graag en zijn heel goed ingericht om huurvorderingen op zowel zittende als vertrokken huurders goed en op tijd te behandelen. Pijlers voor succes zijn onze specialistische collega’s, onze data, een flexibele maatwerkapplicatie, zeer uitgebreide bereikbaarheid (dagelijks tot 20.00 uur) via meerdere communicatiekanalen en het gebruik van segmentatie (niet-willers vs. niet-kunners). Wij zijn en willen werken als een verlengstuk voor de corporatie. Wij doen er alles aan om samen nieuwe schulden te voorkomen.”
Kun je een concreet voorbeeld van een case geven waarin jullie organisatie aantoonbaar heeft bijgedragen om het huurincassoproces te optimaliseren?
Janssen & Janssen / Corp Support: “Op het Huurincasso Congres presenteren wij de casus van Woonstichting St. Joseph, waar Corp Support succesvol is ingezet in het huurincassoproces. De resultaten zijn super: een daling van 48 procent van de huurachterstand onder zittende huurders. Dit in een periode van krap 1 jaar. Ontruimingen op basis van huurachterstanden komen al maandenlang niet meer voor. En het aantal deurwaardersdossiers is gedaald met 53 procent. Onze beleving is dat je alleen het maximale uit een samenwerking kunt halen als je écht persoonlijk betrokken bent bij je relatie, dat ook blijft en daar ook écht naar handelt. In onze dienstverlening hebben we met emotie te maken en daar moet je op een goede manier mee omgaan. Te hoge huurachterstanden zijn vaak niet meer te innen. Vaak komt het dan tot een huisuitzetting, iets wat we het liefst moeten voorkomen. Daarom doen wij er alles aan om in een vroeg stadium huurachterstanden door middel van een maatwerkoplossing te innen.”
Het Huurincasso Congres 2018 staat in het teken van het thema ketensamenwerking met als doel het voorkomen van problematische schulden. Wat is jullie visie op dit thema?
Janssen & Janssen / Corp Support: “Doel is om de huur zo vroeg mogelijk en structureel te incasseren. Dat is goed voor de corporatie, maar ook het beste voor de huurder. Een huurder die rust en regelmaat heeft in zijn of haar betalingscyclus heeft de minste kans om in financiële problemen te komen. Door alle activiteiten in de hele keten optimaal op elkaar af te stemmen kun je vroegtijdig (betaal)problemen signaleren en samen werken aan de best passende oplossing. Bij zittende huurders zal de focus liggen op het bereiken van een oplossing (al dan niet met behulp van sociale partijen) voor de achterstand. In alle gevallen moet het contact met huurders respectvol zijn, en gericht op het in contact komen met én achter de voordeur. Hiervoor passen we een gesegmenteerde benadering toe in zowel de inhoudelijke boodschap (tone of voice) als in het kanaal (brief, e-mail, telefoon, sms, WhatsApp, bezoek). Dit eventueel persoonlijk afgestemd op de huurder, zittend of vertrokken.”
Welke trends en ontwikkelingen zien jullie voor de nabije toekomst met betrekking tot huurincasso?
Janssen & Janssen / Corp Support: “Door actief te bewegen in de markt in verschillende regio’s blijven wij op de hoogte van ontwikkelingen en kunnen we corporaties goed informeren en adviseren. Wij hebben afgelopen jaar onze visie aangepast: het voorkomen van schulden is onze overtuiging. Veel huurders hebben te maken hebben met betaalachterstanden of met schulden. Innovatief incasseren en sociaal incasseren gaan naar onze mening hand in hand. Essentieel is om op het juiste moment, op de juiste wijze en met de juiste tone of voice in contact te komen met (ex)huurders zodat we samen tot een oplossing komen, om ontruimingen te voorkomen. Wij zien dat corporaties deze visie omarmen en geloven in onze aanpak. Tijdelijke of structurele niet-kunners maximaal helpen en kijken welke innovatieve diensten we hiervoor inzetten. Maximale kennisdeling en ketensamenwerking maken elkaar sterker en zorgen voor co-creatie. Oftewel samen oplossingen bedenken om preventief huurders te helpen.”
Welke tips hebben jullie voor de bezoekers van het Huurincasso Congres?
Janssen & Janssen / Corp Support: “Laat je vooral inspireren deze dag! Samen sparren kan tot mooie nieuwe inzichten leiden. We nodigen je graag uit om even langs te lopen. Natuurlijk komen wij ook graag naar jou toe als contact op het congres niet lukt. Deze dag hebben wij François van de Wiel, manager Finance & Control en Woonservice bij Woonstichting St. Joseph, bereid gevonden om te vertellen hoe we samen tot optimalisatie van het huurincassoproces zijn gekomen en wat de resultaten zijn. Overtuig jezelf dat een andere aanpak of co-creatie bijdraagt aan het voorkomen van nieuwe huurschulden én niet te vergeten aan een tevreden huurder.”
Janssen & Janssen / Corp Support zijn als partner aanwezig op het Huurincasso Congres 2018 op dinsdag 17 april aanstaande in het Spant! te Bussum. Kijk voor meer informatie op www.huurincasso-congres.nl
Bron: Credit Expo / Huurincasso Congres / Janssen & Janssen / Corpsupport