Wanneer is het genoeg?
Veel bedrijven hebben duurzaamheid al hoog op de agenda staan, maar dat is niet voldoende. Momenteel volgen diverse crisissen elkaar in hoog tempo op, denk o.a. aan het klimaat, de vluchtelingencrisis, de wooncrisis en de energiearmoede. Dit zijn geen losse incidenten, maar een aaneenschakeling van keuzes die wij als mensen gemaakt hebben. Het is het gevolg van o.a. korte termijn visies, te ‘goedkope’ oplossingen, te weinig gedurfde en radicale keuzes. Welke uiteindelijk op de lange termijn leiden tot minder welzijn. Zo stelt het Nederlands Jeugdinstituut dat zes op de tien jongvolwassenen vreest dat de wereld voor hun (klein)kinderen minder leefbaar wordt. Het zit in ons: we willen optimaliseren, efficiënter, effectiever, meer en perfectie. Maar de grote vraag is: gaan we er nu écht op vooruit bij winstmaximalisatie? De overheid is aan zet en moet maatregelen nemen. En: welke rol speelt het huidige bedrijfsleven en de wijze waarop we ondernemen, in de strijd voor een leefbare wereld?
Jaime: “Wij; het bedrijfsleven, de overheid en de consumenten hebben er een potje van gemaakt het afgelopen decennia”. Ondernemingen hebben de grenzen ruimschoots overschreden, allemaal ten koste van de leefbaarheid van onze wereld. Denk aan het goedkoop inwinnen van grondstoffen, de lage salarissen voor medewerkers en slechte arbeidsomstandigheden. Allemaal met winstmaximalisatie als doel. Waar zijn we mee bezig? Dit moet echt anders.”
Van winst naar ‘impact first’
Sociaal ondernemerschap is hierop het antwoord. Het is tijd voor bedrijven om de focus te verleggen van winst als hoofd drijfveer naar een ‘impact first’-strategie. Hiervoor is een ander economisch model vereist waarbij de winst die een onderneming maakt voor een groot deel terug wordt gegeven aan de maatschappij. Elke commerciële ondernemer die financieel succesvol is heeft eigenlijk een morele verplichting richting de wereld en de maatschappij om iets goeds te doen met dat succes. Sociaal ondernemerschap zou geen niche moeten zijn, maar een standaard. Voor veel ondernemers is dat een worsteling omdat de meeste organisaties zijn ontstaan met een visie op winstmaximalisatie. En vanuit de gevestigde orde is het dan heel lastig om deze visie om te buigen.
Jaime: “Natuurlijk is er ook winst nodig om een gezonde onderneming te drijven. Maar daar zit de crux. Er is een verschil tussen organisaties die winst als missie hebben en organisaties die sociale impact willen realiseren. Het streven naar meer winst zorgt voor o.a. uitputting van de aarde met klimaatverandering als resultaat. Sociaal ondernemers onderscheiden zich en gebruiken winst als middel om maatschappelijke meerwaarde te creëren.” Hoe balanceer je tussen financieel succes en impact maken? Je moet het idee loslaten dat het twee uiteinden van een spectrum zijn. Je kunt veel impact maken door financieel succes, maar veel impact maken kan ook leiden tot financieel succes. Het is eigenlijk een organisch geheel – met synergie in het midden.
Zo stroomt een deel van de winst van Faircasso terug in de Stichting Faircasso Foundation. Deze stichting faciliteert hulp bij schulden. Zo spreken we dagelijks met klanten die een financiële hulpvraag hebben. Kleine problemen lossen onze vrijwilligers zelf op. Bij grotere problematiek schakelen we lokale hulpverleners in voor een schuldhulptraject. Zo’n traject kan soms jaren duren. Daarom blijven wij gedurende deze periode in contact met de klant, net zo lang als nodig is.
Jaime: “Wat vaak vergeten wordt is dat sociaal incasseren niet minder oplevert dan een traditionele incasso. Sterker nog: hiermee bespaar je enorm op gerechtelijke kosten. Dat is goed voor de schuldeiser, de klant en de maatschappij. En je zet met zo’n aanpak niet jezelf maar de klant en de maatschappij centraal. Dat is echt een toekomstbestendige en klantgerichte strategie”
Intrinsieke motivatie
Om de stap naar sociaal ondernemerschap te maken is het belangrijk dat alles wat binnen een organisatie gebeurt in het teken staat van duurzaamheid en maatschappelijke impact maken. Dit valt of staat met de intrinsieke motivatie. Jaime: “Zo zag ik in 2010 onrecht in een systeem waarbij werk te vaak onethisch werd uitgevoerd, mensen die onjuist werden behandeld en onnodig op hoge kosten worden gejaagd. Dit motiveerde mij om het anders en, in mijn ogen, beter te doen.
Deze passie en gedrevenheid is noodzakelijk om sociaal te ondernemen. De wereld is namelijk gericht op het maken van zoveel mogelijk winst en het zo goedkoop mogelijk aanbieden van producten. Een omslag maken hierin is vrij radicaal. Daarom is het belangrijk dat alle betrokkenen de intrinsieke motivatie voelen, van de medewerkers tot aan de directie en de aandeelhouders. Alles is erop gericht om de missie te voltooien.”
Binnen Faircasso doen we ons best om iedereen regelmatig te herinneren aan onze missie. Door middel van inspiratiesessies, 1 op 1 gesprekken met collega’s en door impact doelen concreet te maken. Jaime: “Tegelijkertijd zijn we ook een bedrijf waarin we ook met bedrijfseconomische onderwerpen bezig zijn, salarissen uitbetalen en nieuwe klanten overtuigen van onze missie. Desondanks moet het doel om duurzaam te ondernemen hoog op de agenda staan, anders ebt het weg in de dagelijkse routine. Daarom delen we mooie voorbeelden met elkaar die we in de praktijk tegenkomen. Bijvoorbeeld klanten met betaalachterstanden die hun dankbaarheid uitspreken naar ons en opdrachtgevers die superblij met onze resultaten zijn. Daar doen we het voor!”
Een betere wereld
… begint bij jezelf. Zo cliché, maar waar. Jaime: “Als ik morgen hoor dat ik de wereld niet ga redden met mijn eigen inzet, ga ik alsnog op dezelfde voet verder. Want als iedereen ook maar een klein beetje verandert kunnen we gezamenlijk veel impact maken. Niet iedereen hoeft het meteen perfect te doen. Voor Faircasso is het ook nog steeds een on-going proces, maar stapje voor stapje blijven we verbeteren.”
Voor grote bedrijven zal het niet makkelijk zijn om het roer om te gooien, maar wanneer men durft te kiezen voor winstminimalisatie en impact, zullen we zien dat het tij uiteindelijk zal keren. Durf jij af te stappen van het huidige ‘business as usual’? Kies dan voor een eerlijke prijs en een verdienmodel dat goed is voor de wereld. Zo hoeft de volgende generatie niet de prijs voor miljoenenwinst te betalen en werken we samen aan een betere toekomst voor onze kinderen.
Met welke (kleine) verandering start jij?
Faircasso is partner van Credit Expo 2024, dat op donderdag 7 november in 1931 Congrescentrum in ‘s-Hertogenbosch zal plaatsvinden. Wilt u meer weten over Faircasso, neem dan contact op via de website. Wilt u persoonlijk kennismaken met Faircasso, breng dan een bezoek aan Credit Expo op 7 november 2024 (stand 15). U kunt u zich hier kosteloos registeren (mits u tot de doelgroep behoort).
Bron: Faircasso