Data, finance, robotics en generatieve AI zijn bekend terrein voor Igor Wortel van Phalanxes. Deze ondernemer, werkzaam op het snijvlak van finance en technologie, zal namens omnichannel communicatiebedrijf 10FORIT een presentatie geven tijdens Credit Expo 2024.

Igor: “Het cosmetica merk AXE gebruikt AI als verkoopargument. Sterker nog, ze hebben een productlijn gelanceerd onder de naam AXE A.I. Hoewel dit verkoopargument minder effect zal hebben op eenvoudige producten, zoals bijvoorbeeld een pen, geeft het aan hoe AI-technologie waarde kan toevoegen. AXE heeft dus zeer goed gekeken hoe AI-technologie hen toegevoegde waarde kan opleveren. Op basis van 42 terabyte aan data, 6.000 ingrediënten en maar liefst 3,5 miljoen mogelijke combinaties is de nieuwe AXE A.I. productlijn ontwikkeld.

Elke organisatie kan profiteren van AI, al zijn het vaak kleine processen en onderdelen. Bijvoorbeeld door minder uitval te realiseren en door tijd te besparen, wat ruimte geeft voor andere taken of kostenbesparing mogelijk maakt. Je hebt uiteindelijk veel minder mensen nodig om zaken voor elkaar te krijgen. En dat is helemaal niet erg, want straks zijn er ook veel minder mensen actief op de arbeidsmarkt. Over 8 jaar is een groot deel van de huidige beroepsbevolking met pensioen. Vroeger zag je de bekende bevolkingspiramide bij aardrijkskunde en economie. Dat is nu een soort paddenstoel aan het worden. Er moet dus ook echt wel wat gebeuren, anders gaat het mis.”

AI is niet de oplossing voor alles, benadrukt Igor 

Igor: “De mensen die in de toekomst het verschil maken, zijn degenen die begrijpen wanneer AI niet toepasbaar is. Bij cognitieve en creatieve processen slaat AI nog geen deuk in een pakje boter. Een tool als ChatGPT snapt zelf niets van wat het doet. Het handelt zuiver statistisch en lijkt daarbij menselijk. Maar het is en blijft een berekening gebaseerd op waarschijnlijkheden die zijn gemaakt omdat eerdere vragen (prompts) en cases er vergelijkbaar uitzagen.”

Besluitvormers geven in een onderzoek van Google Cloud aan dat Generatieve AI de klantervaring gaat beïnvloeden. Wij zijn benieuwd op welke wijze dit zal gebeuren en vroegen het aan Igor

Igor: “Ja natuurlijk gaat AI de klantervaring beïnvloeden. Ik voorspel dat binnen 5 jaar 90% van alle content door AI gegenereerd zal zijn, en dat 90% van de mensen niet goed meer begrijpt wat er in de wereld gebeurt . Ik leer mensen transitiemodellen en dat complexiteit niet altijd moeilijk hoeft te zijn. Een computer met AI heeft geen creatief inzicht. Het kan razendsnel 100.000 plaatjes bekijken en daar een indrukwekkende mengelmoes van maken, maar het kan zelf niets creëren.

Als je veertig jaar in een branche werkt, dan heb je enorm veel ervaring opgebouwd. Een computer met AI heeft die leercurve niet nodig en kan je perfect ondersteunen in je dagelijkse werk, en adviezen geven waarop jij je besluitvorming beter kunt vormgeven.

Beetje hak op de tak hoor, maar vroeger als mijn vrouw op Zalando zat te kijken, kreeg ik daarna reclame voor damesschoenen in mijn mailbox. Tegenwoordig krijgen we allebei gepersonaliseerde suggesties. De ontwikkelingen op het gebied van generatieve AI gaan echt razendsnel.”

Wij zijn nieuwsgierig naar Igor zijn mening over welke werkzaamheden snel veelvuldig ondersteund zullen worden door AI  

Igor: “AI zal voornamelijk teksten, code en eenvoudige communicatie steeds sneller en beter automatiseren. Ook chatbots zullen steeds ‘intelligenter’ worden. Overal waar eenvoudige communicatie nodig is, gaat AI het verschil maken. Het maakt namelijk gebruik van het gehele internet als bron en dat kan jij als individu nooit evenaren. Ook jij, als interviewer, moet zo snel mogelijk leren om goede prompts te schrijven. (redactie: ook daar is alweer AI voor uitgevonden. AI die zijn eigen prompts schrijft).

ChatGPT creëert ook heel vaak onjuiste data, meestal omdat er geen goede prompt is ingegeven (redactie: een prompt is de vraag die je aan een AI-tool stelt). En er wordt ook heel veel data aan toegevoegd die niet kosjer en onjuist is. Garbage in is garbage out: als de invoerdata fouten bevat, krijg je automatisch verkeerde output.

Voor puur wiskundige toepassingen, zoals code schrijven, blijf ik voorzichtig. Dat kun je beter niet doen, voor bijvoorbeeld een nucleaire reactor. Dan hoop ik dat deze ergens in Australië staat. Om het kleiner te maken, probeer ik ondernemer te begrijpen wat er gebeurt en hoe het organisaties op een positieve manier kan ondersteunen.

Wat ik in de toekomst verder verwacht is een ‘zwerm’ van honderden AI-agents,  elk met een specifieke taak hebben, die onderling samenwerken en permanent met elkaar verbonden zijn. Het internet afzoeken, analyseren en contentcreatie. Je hebt dan bij wijze van spreken binnen 13 minuten een marktanalyse van de petrochemische industrie waar een onderzoeksbureau nu minimaal 3 weken voor nodig heeft. En het is kwalitatief hoogstaand en gratis beschikbaar. Inlezen, finetunen en ready to go!”

10FORIT  is gold partner van Credit Expo 2024, dat op donderdag 7 november plaatsvindt in het 1931 Congrescentrum in ‘s-Hertogenbosch. Wilt u meer weten over 10FORIT, neem dan contact op via de website of bezoek de Credit Expo op 7 november 2024 (stand 15).  U kunt u zich hier kosteloos registeren (mits u tot de doelgroep behoort).

Bron: Credit Expo