Facturen worden steeds later betaald.

Wanbetalers kunnen de bedrijfscontinuïteit flink onder druk zetten. Dat realiseerde Erik Lassche, directeur bij M-Ployee, al bij de start van zijn onderneming, “De faillissementen vliegen je om de oren. Dat geldt zeker in de branche waarvoor wij mensen werven: Techniek en Bouw. Hierdoor word je dus wel voorzichtiger als je nieuwe opdrachten aanneemt.”

Erik Lassche startte zijn bedrijf in 2010. Daarvoor was hij zelf werkzaam op een uitzendbureau. Toen dit bureau failliet dreigde te gaan, trok hij de stoute schoenen aan. M-Ployee, intermediair voor vakspecialisten was geboren. Een moeilijke tijd om een bedrijf te starten, Nederland zat middenin een recessie. Erik is daarom heel trots op zijn bedrijf dat sinds 2010 nog steeds groeit. “23 mei openen we ons nieuwe, representatieve kantoorpand in Stadskanaal. En onlangs zijn we uit diverse uitzendbureaus geselecteerd voor een groot project in de gassector. Dit project neemt zeker 2 tot 3 jaar in beslag. We mogen zelfs de regierol voeren over de inhuur van mensen voor dit project. Dat vind ik een knappe prestatie en een compliment voor ons goede werk.”

Hoe gaat M-Ployee om met zijn afnemers?

“Bij de start van ons bedrijf hadden we flink wat kapitaal nodig. Door middel van Factoring bij De Lage Landen was dit snel gerealiseerd. Wij hebben ons debiteurenbeheer daarna ook helemaal uitbesteed aan De Lage Landen. Ik focus me liever op het ondernemen en het binnenhalen van nieuwe opdrachten. Daarnaast hecht ik veel waarde aan het onderhouden van mijn klantrelaties. Debiteurenbeheer is een vak apart en een belangrijk onderdeel binnen de bedrijfsvoering. Het geeft mij een gerust gevoel dat dit in goede handen is.”

 Welke maatregelen tref je om wanbetaling te voorkomen?

“In een adviesgesprek met onze huisbankier Rabobank over risico’s kwam ook mijn debiteurenrisico aan bod. De branche waarvoor wij personeel uitzenden zit in zwaar weer. We merken dat facturen later betaald worden dan voorheen. Deze ontwikkelingen zetten je aan het denken. De Rabobank attendeerde mij daarom op de mogelijkheid van een kredietverzekering. We oriënteerden ons naast het aanbod van Interpolis ook bij andere kredietverzekeraars. De keuze voor Interpolis was snel gemaakt. De informatiedeling in de keten Rabobank – De Lage Landen – Interpolis gaf de doorslag. Het is fijn om te weten dat deze partijen van alle ontwikkelingen in mijn bedrijf op de hoogte zijn. Voordat we zaken doen met een (nieuwe) afnemer vragen we altijd een kredietlimiet aan bij Interpolis. Op deze manier krijgen we inzicht in de kredietwaardigheid van deze afnemer. Soms krijgen we een negatief advies van Interpolis. We kijken dan of we deze afnemer kennen en wat onze ervaring met de onderneming is. Kennen we de afnemer niet? Of hebben we een slechte ervaring gehad? Dan doen we geen zaken! Misschien is dit een luxe positie, maar als je de facturen achteraf niet betaalt krijgt zijn de problemen helemaal niet te overzien. Naast de zekerheid die de verzekering biedt bij uitblijven van de betaling, vind ik dit inzicht een belangrijke toegevoegde waarde in ons debiteurenbeheer.”

Hebt u nog tips voor andere ondernemers?

“Doe eerlijk zaken en kom je afspraken na. Dit geldt overal, maar vooral in het Noorden hechten ondernemers daar veel waarde aan. Er lopen hier helaas nog steeds een aantal ‘cowboys’ rond, die in korte tijd snel geld willen verdienen. Uiteindelijk val je door de mand; eerlijkheid duurt het langst. Net als het leveren van kwaliteit. Zelf betaal ik mijn facturen ook altijd op tijd. Daarmee bouw je vertrouwen op. Uiteindelijk heb je elkaar nodig.”

Klik hier als u meer wilt weten over debiteurenrisico en de oplossingen van Interpolis 

Bron: www.creditexpo.nl