Vernieuwingsslag binnen drie jaar rendabel.
Middelgrote bedrijven hechten steeds meer belang aan innovatie, geven daar 0,5% tot 3% van de omzet aan uit en betrekken hun klanten bij het gehele innovatieproces. Tijdgebrek is een belangrijke drempel om tot innovatie te komen en de bedrijven verwachten dat vernieuwingen binnen drie jaar rendabel zijn.
Dit blijkt uit onderzoek van het ING Economisch Bureau en Deloitte in het kader van het Best Managed Company 2014 Programma.
Innovatie staat hoog op de agenda
Uit de enquête blijkt dat middelgrote ondernemingen bezig zijn met innoveren en dit ook belangrijk vinden. Alleen in de uitvoering kan er nog het één en ander worden verbeterd. Het ontbreekt nog vaak aan een gestroomlijnde organisatie. Zo heeft driekwart van de ondervraagde ondernemingen een duidelijke innovatiestrategie, maar slechts een derde van de respondenten heeft binnen de organisatie ook een aparte entiteit die volledig is gewijd aan innovatie.
Meer samenwerking met andere bedrijven
De meeste innovaties komen nog altijd tot stand binnen de eigen organisatie. Wel wordt daarbij steeds vaker samengewerkt met andere bedrijven, zoals klanten en toeleveranciers. Ton van Abeelen, partner Deloitte Audit en betrokken bij het Best Managed Companies Programma: “Partnerships worden steeds belangrijker, zeker ook binnen het mkb. Het zorgt voor kennisbundeling en een stevigere, financiële positie. Dit stelt organisaties nog beter in staat de snelheid waarmee technologische veranderingen zich voltrekken, bij te houden.”
Binnen twee tot drie jaar rendabel
Ongeveer de helft van de respondenten besteedt jaarlijks tussen de 0,5% en 3% van de omzet aan onderzoek & ontwikkeling (R&D). Een innovatie dient bij de meeste organisaties binnen twee tot drie jaar een positieve cashflow te genereren. Circa 60% van de respondenten gebruikt key performance indicators (kpi’s) om de impact van de innovatie(s) te meten. De meest gebruikte kpi’s zijn klanttevredenheid en groei van het marktaandeel.
Tijdgebrek grootste obstakel bij innovatie
Het grootste obstakel bij innovatie is een gebrek aan tijd, gevolgd door het maken van de commerciële vertaalslag van een innovatie. Tijdgebrek kan deels worden voorkomen door binnen de organisatie meer aandacht te schenken aan planning en het beleggen van verantwoordelijkheden. Daarnaast kan meer worden samengewerkt met andere bedrijven en/of kennisinstellingen. Ralph Lange, Directeur Marketing Grootbedrijf & Instellingen ING: “Het is niet meer de vraag óf ondernemers moeten innoveren, maar in welk tempo. Om onderscheidend te zijn en te blijven, is het belangrijk om te beseffen hoe snel de techniek verandert en welke impact dit heeft op uw business model.”
Over het Best Managed Companies programma
Jaarlijks gaan Deloitte en ING op zoek naar de best geleide bedrijven binnen het Nederlandse midden- en grootbedrijf. Daarvoor beoordelen Deloitte en ING de strategie, mate van innovatie, de bedrijfsvoering en de financiële resultaten van de deelnemende bedrijven. Het Best Managed Companies programma richt zich op Nederlandse ondernemingen die een omzet kennen van minimaal vijftien miljoen euro, financieel gezond zijn en een aandeelhoudend of zelfstandig bevoegd management hebben.
Bron: ING