ING start met het invoeren van de IBAN-Naam Check voor haar klanten in Mijn ING (internetbankieren). De IBAN-Naam Check controleert bij online overboekingen naar Nederlandse rekeningnummers (IBAN) of de betaling naar de juiste persoon of het juiste bedrijf gaat. De check geeft een melding als de naam en IBAN die de klant intoetst anders zijn dan de gegevens die bekend zijn bij de bank. De IBAN-Naam Check maakt online betalen makkelijker en nog veiliger en helpt om fraude en vergissingen te voorkomen.
Hoe werkt de IBAN-Naam Check?
Bij het invullen van een betaalopdracht in Mijn ING controleert de IBAN-Naam Check automatisch of de naam die de klant invult hoort bij het rekeningnummer dat de klant opgeeft. Als de naam niet klopt bij het rekeningnummer, geeft de check een melding. Als de ingetoetste naam niet afwijkt, komt er geen melding. De klant bepaalt vervolgens zelf of hij de betaling wil versturen of wil afbreken, de IBAN-Naam Check blokkeert geen betalingen. De mogelijkheid om het rekeningnummer met de naam te checken, werkt niet bij een betaling naar het buitenland, een betaling in een andere muntsoort of online betalingen zoals met iDEAL.
Gefaseerde invoering IBAN-Naam Check
De IBAN-Naam Check is ontwikkeld door Rabobank Surepay en ook de eerste groep ING-klanten kan inmiddels gebruik maken van de check in Mijn ING (internetbankieren). In de week van 28 mei is de IBAN-Naam Check beschikbaar voor alle klanten en ontvangen zij hierover een bericht in Mijn ING. De check wordt automatisch actief in Mijn ING, klanten hoeven zich hiervoor niet aan te melden. Vanaf deze zomer is de IBAN-Naam Check ook beschikbaar in de ING Mobiel Bankieren App.
Bron: ING
Gerelateerd nieuws (Rabobank): “IBAN-Naam Check beperkt fraude en fouten bij overboekingen“