De coronacrisis raakt veel Nederlanders in hun portemonnee en het aantal Nederlanders met financiële problemen zal waarschijnlijk toenemen. Banken en verzekeraars komen hiervoor in actie en bieden hun medewerkers de training ‘Hulp bij je geldzaken’. De training leert medewerkers hoe ze vrienden en familie eerste hulp kunnen bieden bij geldzorgen. Na de training kunnen medewerkers ook aan de slag als vrijwilliger bij maatschappelijke organisaties. Om andere mensen te helpen die in de eigen omgeving niet snel hulp kunnen vinden. ING-medewerkers zijn heel enthousiast. Binnen een week hebben ruim 1000 collega’s zich aangemeld.
Uit cijfers blijkt dat 2,6 miljoen Nederlanders moeilijk rondkomen en 21% van alle huishoudens dusdanige betalingsachterstanden heeft dat er sprake is van betalingsproblemen. Vaak weten zij niet waar ze kunnen aankloppen voor hulp. Verzekeraar Aegon nam het initiatief om de Nibud-training aan hun medewerkers aan te bieden. Inmiddels hebben verschillende banken en verzekeraars dit initiatief overgenomen. Ook ING biedt samen met het Nibud de online training ‘Hulp bij je geldzaken’ aan zodat ING-medewerkers zelf mensen in de eigen omgeving eerste hulp kunnen bieden bij geldzorgen.
Ruud van Dusschoten, CEO ING Nederland: “Zeker in deze tijd is het heel belangrijk om financieel gezond te blijven. Door corona zullen meer mensen in de financiële problemen komen. Samen met het Nibud helpen wij Nederland financieel een stap vooruit te zetten. Zo zorgen ING-medewerkers ervoor dat naast klanten, ook mensen in de eigen omgeving financieel fit blijven.”
Arjan Vliegenthart, directeur van het Nibud, is blij met de samenwerking. “Alleen samen kunnen we ervoor zorgen dat we in deze vreemde en onzekere tijden problematische schulden voorkomen. Ik ben blij dat ING en Nibud de handen ineen hebben geslagen en dat zoveel betrokken ING-medewerkers zich hebben aangemeld voor deze cursus.”
Training ‘Hulp bij je geldzaken’
Tijdens de online training ‘Hulp bij je geldzaken’ krijgen medewerkers basiskennis over geldproblemen. In 8 online lessen en 1 slotwebinar krijgen ze tips over hoe ze geldproblemen kunnen herkennen, hoe ze het gesprek hierover aan kunnen gaan en welke hulp beschikbaar is. Collega’s kunnen de lessen zelf inplannen en op hun eigen tempo doorlopen.
Aan de slag als vrijwilliger
MVO is een belangrijke pijler voor ING als werkgever die ook centraal staat in de CAO. ING heeft de ambitie dat iedere ING’er zich inzet voor de maatschappij. De training zorgt ervoor dat ING-medewerkers ook aan de slag kunnen als vrijwilliger bij maatschappelijke organisaties. Bijvoorbeeld bij het buddyprogramma’s zoals Get a Grip van Humanitas, Schuldhulpmaatje of bij MaDi Zuidoost en Diemen. Na het volgen van de training ‘Hulp bij je geldzaken’ zijn ING-medewerkers hier van harte welkom.
“Zeker in deze tijd is het heel belangrijk om financieel gezond te blijven. Door corona zullen meer mensen in de financiële problemen komen. Samen met het Nibud helpen wij Nederland financieel een stap vooruit te zetten. Zo zorgen ING-medewerkers ervoor dat naast klanten, ook mensen in de eigen omgeving financieel fit blijven.” Ruud van Dusschoten – CEO ING Nederland
“Alleen samen kunnen we ervoor zorgen dat we in deze vreemde en onzekere tijden problematische schulden voorkomen. Ik ben blij dat ING en Nibud de handen ineen hebben geslagen en dat zoveel betrokken ING-medewerkers zich hebben aangemeld voor deze cursus.” Arjan Vliegenthart – directeur van het Nibud
Bron: ING