De Nederlandse export groeit in 2015 naar verwachting met circa 4,5%, de hoogste groei in vijf jaar tijd.
Deze groei wordt hierbij geholpen door de afgelopen weken verder gedaalde euro. Hiermee komt het totale exportvolume 30% boven het niveau van crisisjaar 2009, en al weer 20% boven het niveau van 2008. In 2014 bedroeg de groei nog 3,9%. Deze door het ING Economisch Bureau berekende cijfers onderstrepen het toenemende belang van internationaal zakendoen voor de Nederlandse economie in het algemeen en het bedrijfsleven in het bijzonder. ING richt de komende weken in een campagne de aandacht op de mogelijkheden die ondernemers hebben om markten over de grens te veroveren.
China, VS en VK belangrijke handelspartners
In de campagne van ING staat kennis over belangrijke handelspartners als China, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten centraal. Zij vormen na Duitsland de belangrijkste afzetmarkten voor Nederland. Gezamenlijk zijn ze voor 10% van de Nederlandse economie verantwoordelijk, waar Duitsland goed is voor 5%. Bruikbare informatie over deze economieën deelt ING op de site ING.nl/landen
Zakendoen in China, VS en VK
Voor ondernemingen die over de grens omzet willen halen, geldt: Succes voor internationaal zakendoen start met een goede voorbereiding. Drie infographics op Ing.nl bieden ondernemingen in Nederland kennis over zakendoen in China, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Eerder stonden België, Duitsland, Polen en Turkije centraal. Stuk voor stuk belangrijke handelspartners van Nederland en landen waar ING een thuisbasis heeft. Naast economische feiten en cijfers van het betreffende land, bieden de landenpagina’s ook inzichten, beschrijven ze belangrijke trends en geven ze tips over zakendoen in het land en ondernemers delen hun ervaringen. Op deze wijze draagt ING bij aan de voorbereidingen die bedrijven moeten treffen voordat ze de stap over de grens zetten.
Ondersteuning voor internationale ambities
“Export blijft belangrijk voor Nederlandse bedrijven en er liggen veel kansen voor Nederlandse ondernemingen in het buitenland”, zegt Ben van de Vrie, ING directeur marketing zakelijk, “maar internationaal zakendoen begint hier, in Nederland met een goede voorbereiding en een goede begeleiding. ING wil daarin assisteren.” ING laat tijdens de campagne zien dat zij ondernemers ondersteuning biedt in het beheersen van internationale risico’s, zoals valutarisico’s, maar ook ondersteuning in internationaal cashmanagement, de juiste financieringsmix en het vergroten van kennis en netwerk. Van de Vrie: ”Op basis van analyse van de internationale keten van de klant, zetten we desgewenst productspecialisten in en we brengen het bedrijf in contact met relevante kennispartijen en collega-ondernemers om ervaringen en kennis te delen. Dat is internationaal zakendoen op de oranje manier.
Bron: www.ing.nl