In lijn met Kifid uitspraken over consumptieve kredieten met variabele rente, heeft ING besloten om klanten te compenseren wanneer hun rente niet in de pas liep met de gemiddelde marktrente. Het gaat om het Doorlopend Krediet, gespreid betalen op de creditcard en producten voor rood staan. Het gaat om ongeveer 10% van de contracten. ING gaat met de Consumentenbond in overleg over de uitganspunten en de uitwerking van de regeling. In december 2021 kunnen onze klanten meer informatie verwachten over de vervolgstappen met betrekking tot de regeling. Zij hoeven hiervoor zelf geen contact op te nemen. Naar verwachting zullen alle klanten die het betreft, uiterlijk eind 2022 een vergoeding ontvangen.
De afgelopen tijd heeft het Kifid een aantal uitspraken gedaan over de berekening van rente voor doorlopende kredieten bij andere banken. Volgens het Kifid hadden klanten met deze producten mogen verwachten dat de rente in de pas loopt met de gemiddelde marktrente. Hiervoor heeft Kifid een referentierente aangehouden.
Naar aanleiding van de Kifid uitspraken heeft ING onderzocht in hoeverre dit van toepassing is voor haar eigen consumptief krediet producten met een variabele rente. Uit eigen onderzoek komt dat bij de producten Doorlopend Krediet, gespreid betalen op de creditcard en producten voor rood staan de rente niet altijd de gemiddelde marktrente heeft gevolgd. Dit gaat ING de komende periode herstellen door onze klanten bij wie het verschil €50 of meer betreft een compensatie te bieden. Dit betreft ongeveer 10% van al onze klanten met deze producten. ING neemt voor de regeling een voorziening van €180 miljoen. Specifiek voor de producten gespreid betalen op de creditcard en kort rood staan wordt komende periode onderzocht of er een meer geschikte referentierente voorhanden is. Dit zal ook onderdeel zijn van de gesprekken die ING met de Consumentenbond gaat voeren.
Klanten worden in december 2021 geïnformeerd
Onze klanten kunnen in december 2021 meer informatie verwachten over de vervolgstappen met betrekking tot de regeling. Zij hoeven hiervoor geen contact op te nemen. Naar verwachting zullen al onze klanten die het betreft voor eind 2022 hun vergoeding ontvangen. Zij worden door ING benaderd en hoeven zelf geen actie te ondernemen. Klanten die op de hoogte willen blijven kunnen de website in de gaten houden.
Consumentenbond positief over voornemen
ING vindt het belangrijk dat de compensatieregeling breed gesteund wordt. Daarom zal de compensatieregeling de komende periode tot in detail uitgewerkt worden in samenspraak met de Consumentenbond. Die heeft positief gereageerd op het voornemen tot vergoeden van ING en gaat met ING in gesprek over de uitgangspunten en de uitwerking van de regeling.
Bron: ING