Veel incassodienstverleners voldoen nog niet aan de kwaliteitseisen van de Wet kwaliteit incassodienstverlening. Zij geven niet altijd heldere informatie of gaan niet correct om met mensen met een schuld. Dat blijkt uit de eerste bevindingen van de Inspectie Justitie en Veiligheid (Inspectie JenV) op basis van het eerste half jaar toezicht. Als grootste gebrek ziet de Inspectie JenV de informatievoorziening van de incassodienstverleners naar mensen met een schuld. Vaak is niet duidelijk over welke schuld het precies gaat. Ook benadert de incassodienstverlener mensen met een schuld niet altijd op de juiste manier. Zo worden mensen met een schuld nog vaak na de toegestane tijdstippen benaderd en dreigen incassodienstverleners met rechtsmaatregelen waartoe zij niet bevoegd zijn.
“Het is belangrijk dat incassodienstverleners voldoen aan de wettelijke eisen. Daarom zijn we steekproefsgewijs en op basis van signalen bij incassodienstverleners langs gegaan. De eerste bevindingen vind ik zorgelijk”, aldus Hans Faber, hoofdinspecteur Inspectie Justitie en Veiligheid. “Geen enkele dienstverlener had zijn zaken volledig op orde. Dat moet echt anders. Afgelopen half jaar hebben we ingezet op informeren en stimuleren. We gaan vanaf 1 januari handhavend optreden. Dat doen we om te zorgen dat mensen met een schuld netjes worden behandeld en niet verder in de problemen raken.” Dit is ook expliciet de bedoeling van de nieuwe wetgeving.
Van informeren naar handhaven
De nieuwe regels zijn op 1 april 2024 ingegaan. De Inspectie JenV heeft gekozen om in 2024 hoofdzakelijk in te zetten op informeren en stimuleren zodat bedrijven verbeteringen kunnen doorvoeren om zo aan de wet te voldoen. Uiteraard treedt zij in deze periode wel op bij zeer ernstige overtredingen. In de toezichtstrategie en het toetsingskader staat hoe de Inspectie JenV toezicht houdt en welke maatregelen zij kan nemen als bedrijven zich niet aan de wet houden. Vanaf 1 januari 2025 gaat de Inspectie JenV sneller over tot handhaven. De markt heeft dan voldoende tijd gehad om te zorgen dat ze haar processen aanpast en te voldoen aan de regels.
Meldpunt
Bedrijven waar signalen over binnenkomen bij de Inspectie JenV kunnen sneller een bezoek verwachten dan bedrijven waar geen signalen over binnenkomen. Daarom is het belangrijk dat mensen, die problemen ondervinden met een incassodienstverlener, dit melden bij de Inspectie JenV: Klachtenformulier Wet kwaliteit incassodienstverlening. Klachten worden niet behandeld door de Inspectie JenV. Mensen die een probleem hebben met een incassodienstverlener, kunnen dat melden bij de incassodienstverlener. Als dat niet leidt tot een oplossing dan is de vervolgstap naar een onafhankelijke geschillencommissie waar de incassodienstverlener verplicht bij aangesloten moet zijn.
Resultaten inspecties
De Inspectie Justitie en Veiligheid heeft inmiddels 11 incassodienstverleners bezocht. Het gaat dan om zowel grote spelers in de markt als eenmanszaken. Faber: “De bevindingen, die we hebben vastgesteld bij een onderzoek, koppelen we terug aan de onderneming. Wij willen dat ons toezicht inzichtelijk is en ook dat de markt leert van wat we hebben opgehaald. Voor ons is het belangrijk dat onderzoeken bijdragen aan het doel van de wet. Zoals een kwaliteitsslag en het voorkomen van onprofessionele praktijken.”
Wet kwaliteit incassodienstverlening
Vanaf 1 april 2024 moeten incassodienstverleners voldoen aan de Wet kwaliteit incassodienstverlening (Wki). Zo worden mensen met een schuld beter beschermd en weten schuldeisers beter wat incassodienstverleners voor hen kunnen doen. Meer informatie over bijvoorbeeld opleidingseisen en de cumulatieregeling die 1 oktober in gaat staat op de website van Inspectie Justitie & Veiligheid.