Incassade Deurwaarders en Incasso en de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) hebben een envelop ontwikkeld die tien procent meer betalingen oplevert.

De speciaal ontworpen envelop bevat illustraties die ervoor zorgen dat debiteuren de envelop sneller openen. Het inzetten van de envelop leverde het deurwaarders- en incassobureau circa tien procent meer betalingen op (9,5%). Bovendien zorgden de illustraties op de envelop voor een toename in het aantal debiteuren dat contact opnam met Incassade om de betalingsmogelijkheden te bespreken. Ook hierbij betrof het een stijging van tien procent (10,2%).

Paul Otter, Algemeen directeur bij Incassade, is trots op de behaalde resultaten. “We zijn erg tevreden met de resultaten van de envelop. Ze bevestigen voor ons de weg die we zijn ingeslagen. De nominatie voor de VVCM Credit Management Innovation Award, een innovatieprijs in creditmanagementland, deed daar vorige week nog een schepje bovenop. We zijn hier trots op en vervolgen onze ontdekkingsreis naar een nieuwe klantgerichte aanpak van debiteuren.”

Envelop nodigt uit tot openen

De geïllustreerde envelop komt voort uit het wetenschappelijk onderzoek van de RUG en Incassade naar het motiveren van debiteuren om actie te ondernemen. De gedachte achter de envelop is dat je vanaf het allereerste contactmoment met je doelgroep positief moet zijn in de communicatie. “Voor Incassade betekent dat: debiteuren al op de envelop laten zien dat de betalingsachterstand op te lossen is,” zegt Martijn Keizer, onderzoeker aan de RUG. Het onderzoek van Incassade en de RUG leidde tot een aangepaste envelop die de aandacht trekt én uitnodigt tot openen. Vijf illustraties op de envelop tonen dat het openen van de envelop een positief effect op de situatie van de debiteur heeft. Een geïllustreerde envelop is iets wat in de deurwaarders- en incassobranche nog niet eerder is gedaan.

De geïllustreerde envelop heeft effect. Zo nam het aantal debiteuren dat reageerde op een eerste aanmaning van Incassade die in de geïllustreerde envelop zat beduidend toe. Het inzetten van de envelop leidde tot 9,5% meer betalingen en 10,2% meer contact. Het project laat zien dat relatief simpele aanpassingen aan de manier waarop deurwaarders- en incassobureaus met hun debiteuren communiceren, belangrijke effecten kunnen hebben. “Er is nog veel te winnen binnen de branche van deurwaarders- en incassobureaus door het toepassen van psychologische inzichten die debiteuren motiveren om contact op te nemen en tot betaling over te gaan,” aldus Keizer.

Oplossingen communiceren, leidt tot incasseren

Dat de oplossingsgerichte aanpak van Incassade rendement behaalt, bleek ook uit eerder wetenschappelijk onderzoek van het deurwaarders- en incassobureau in samenwerking met de RUG. Zo bleek een vriendelijke aanmaning meer effect te hebben dan een boze brief waarbij gedreigd wordt met de negatieve gevolgen van een betalingsachterstand.

Het uitgangspunt van Incassade is het behoud van de goede relatie tussen haar opdrachtgevers en zijn klanten. Dit voert het bedrijf door in al haar communicatie-uitingen.

incasso_envelop

Bron: www.creditexpo.nl