PayPal en creditcard op tweede en derde plek en door heel Europa populair
Wanneer het gaat om het afrekenen van online aankopen, is de lokale betaalmethode iDEAL ook in 2024 weer bij uitstek de favoriete betaalmethode van de Nederlandse consument. Dit blijkt uit het jaarlijkse E-commerce rapport van financieel dienstverlener Mollie, waarvoor 2.000 Nederlandse consumenten ondervraagd zijn. Maar liefst twee derde van de consumenten (66%) geeft de voorkeur aan iDEAL boven alle andere betaalmethoden. Deze 66 procent gebruikt deze betaalmethode ook het vaakst.
PayPal en creditcard in top drie betaalmethoden
Na iDEAL zijn de betaalmethoden PayPal en creditcard grote favorieten bij de Nederlandse consument. 47 procent van de Nederlandse consumenten rekent online graag af met PayPal, 39 procent gebruikt hiervoor graag de creditcard. Echter, kijkend naar het gebruik van de twee betaalmethoden, worden beide zo goed als even vaak ingezet. Zo rekent 37 procent van de consumenten vaak af met PayPal en 36 procent met een creditcard.
Creditcard en PayPal ook populairste betaalmethoden in het buitenland
Niet alleen in Nederland zijn PayPal en de creditcard geliefd, ook in het buitenland zijn deze betaalmethoden de favorieten. In het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk staat de creditcard met respectievelijk 73 en 71 procent bovenaan. PayPal is daar met 66 en 57 procent de tweede betaalmethode. In Duitsland is PayPal de populairste betaalmethode (67%), de creditcard staat daar niet op de tweede maar op de derde plaats (36%). De tweede plaats wordt daar bekleed door betalen op factuur (40%). België is hierbij tot slot een vreemde eend in de bijt. Daar is de lokale betaalmethode Bancontact veruit het populairst (73%). Creditcard staat daar op de tweede plaats (41%) en PayPal op de derde (39%).
Stefanie Richheimer, VP Benelux bij Mollie: “Mollie ondersteunt en adviseert bedrijven door heel Europa. We hebben altijd al grote verschillen in de favoriete betaalmethoden per land gezien. Ook dit jaar komt dat weer uit het onderzoek naar voren. Wat we daarnaast zowel in de praktijk als in dit onderzoek zien, is dat mondiale betaalmethoden zoals creditcard en PayPal zeer populair zijn. Uiteindelijk heeft iedere consument een andere voorkeur en kunnen we dus ook niet spreken over een one-size-fits-all oplossing. Het is voor webshops dan ook belangrijk om een zo breed mogelijk arsenaal aan betaalmethoden aan te bieden om zo alle consumenten een optimale betaalervaring te bieden.”
Bron: Mollie