Hypotheekaanbieders hebben de afgelopen 5 jaar 1,68 miljoen klanten benaderd over mogelijke risico’s van hun aflossingsvrije hypotheek. In die periode is het aantal klanten dat een verhoogd risico loopt flink teruggelopen, met 63%. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) waardeert de inzet van de sector en is tevreden met de resultaten. De komende jaren blijft aandacht van de aanbieders voor klanten met eventuele risico’s noodzakelijk.
In het kort
- Aanpak voor potentieel financieel kwetsbare klanten
- 744.000 klanten ondernamen acties om hun financiële situatie te verbeteren
- Doorlopende aandacht door hypotheekaanbieders blijft ook de komende jaren nodig
De afname van het aantal klanten dat risico’s loopt is naast, de inspanningen van de sector ook te verklaren door de stijging van de woningprijzen. Veel aflossingsvrije hypotheken lopen af tussen 2033 en 2038. De meeste huishoudens hebben nog tijd om zonodig hun financiële situatie voor die tijd te verbeteren.
Aanpak voor potentieel financieel kwetsbare klanten
Een aflossingsvrije hypotheek biedt in veel gevallen extra financiële flexibiliteit aan huizenbezitters. Maar niet iedereen is zich ervan bewust dat ook een aflossingsvrije hypotheek aan het einde van de looptijd moet worden afgelost of geherfinancierd. De AFM heeft vanaf 2016 hypotheekaanbieders aangespoord om een aanpak te ontwikkelen om hun potentieel financieel kwetsbare klanten doorlopend te benaderen om hen op dit risico te wijzen en mogelijke oplossingen te bespreken. Klanten met een (deels) aflossingsvrije hypotheek worden op deze manier in staat gesteld om zonodig tijdig actie te ondernemen om problemen te voorkomen.
744.000 klanten ondernamen acties om hun financiële situatie te verbeteren
Hypotheekaanbieders hebben in totaal 1,68 miljoen klanten per brief of telefonisch benaderd. Bij 370.000 klanten is getoetst of zij de aflossingsvrije hypotheek in de toekomst ook nog kunnen betalen. Klanten hebben inzicht gekregen in de risico’s van de aflossingsvrije hypotheek in hun specifieke situatie. Bijvoorbeeld door het invullen van speciaal ontwikkelde financiële toetsen in de online omgeving of door een gesprek met hun aanbieder of adviseur. Er zijn ongeveer 744.000 klanten die acties hebben ondernomen om hun financiële situatie te verbeteren. Bijvoorbeeld met een incidentele of periodieke aflossing van hun hypotheek, omzetting naar een deels aflossende vorm of extra sparen
Voor (potentieel) financieel kwetsbare hebben aanbieders een aanpak op maat ontwikkeld. Hierin zetten zij verschillende instrumenten in uit het preventief beheer, waarmee klanten in staat worden gesteld om bewuste keuzes te maken en tijdig actie te ondernemen. In een factsheet is het effect van het traject in beeld gebracht.
Doorlopende aandacht door hypotheekaanbieders blijft ook de komende jaren nodig
De AFM waardeert de jarenlange inspanningen van hypotheekaanbieders en de behaalde resultaten. Dit is vorige maand ook besproken tijdens een rondetafelbijeenkomst met vertegenwoordigers uit de sector. Tijdens de bijeenkomst is de aanpak van de afgelopen jaren geëvalueerd. In een rapport heeft de AFM de verkregen inzichten uit de evaluatie gekoppeld aan de principes voor het gebruik van consumentengedragsinzichten.
De AFM verwacht van aanbieders dat zij doorlopend aandacht blijven houden voor potentieel financieel kwetsbare klanten met een (deels) aflossingsvrije hypotheek. Zeker wanneer de marktomstandigheden daar aanleiding toe geven.
Bron: AFM