Eén op de acht huizenbezitters heeft steeds meer moeite om de maandelijkse vaste lasten te betalen.

Dit blijkt uit onderzoek dat De Hypotheekshop heeft laten uitvoeren door onderzoeksbureau Panelwizard. 9% van de huizenbezitters heeft wel eens een betalingsachterstand opgelopen. De primaire reactie van Nederlanders (75%) op een betalingsachterstand van de hypotheek is om te gaan bezuinigen op andere uitgaven. Daarnaast blijkt dat hoogopgeleiden vaker een beroep doen op een onafhankelijk financieel adviseur dan lager opgeleiden.

Onafhankelijk advies

Lodewijk van der Heijden, directeur van De Hypotheekshop: ‘Wij hebben dit onderzoek laten doen om nog beter inzichtelijk te krijgen in hoe Nederlanders hun maandlasten ervaren en wat hun behoeften zijn bij het eventueel oplopen van een betalingsachterstand. Verrassend om te zien is dat Nederlanders bij betalingsproblemen toch eerder geneigd zijn om naar de eigen bank te stappen (40%) in plaats van naar een onafhankelijke adviseur (14%). Terwijl diezelfde Nederlanders aangeven dat zij verwachten dat onafhankelijke adviseurs hun persoonlijke situatie beter laten mee wegen in een financieel advies dan dat de bank dat zou doen (respectievelijk 50% en 41%).’ Uit het onderzoek blijkt ook dat de onafhankelijk financieel adviseur de belangrijkste informatiebron is bij het afsluiten van een hypotheek (51%). De hypotheekadviseur van de bank volgt op de tweede plek (39%).

Betalingsproblemen

Verder blijkt dat jonge huizenbezitters (32%) bij betalingsproblemen vaker aankloppen bij familie dan de oudere huizenbezitters (10%). Bovendien denken jonge woningbezitters (58%) vaker dan 40-plussers (46%) dat een financieel adviseur goed zou kunnen helpen bij een betalingsachterstand. Het onderzoek legt ook een kenniskloof bloot: hoogopgeleiden doen vaker een beroep op een onafhankelijk financieel adviseur dan lager opgeleiden (61% versus 46%).

Bron: hypotheekshop.nl