Door de economische crisis worden hotels slordig in hun credit management schrijft missethoreca.nl. Hotels zijn aan de voorkant gefocust op het binnenhalen van omzet, terwijl ze aan de achterkant nalaten te controleren of de klant wel kredietwaardig is. Dit leidt tot cashflow problemen, omdat klanten heel laat of soms helemaal niet betalen.

Dit zegt Vincent Ruiter van Aeon Plaza Hotels uit Amsterdam. Hij is mede-organisator van een workshop credit management op 15 september in het Dutch Design Hotel Artemis. De meeting is bedoeld voor alle vier- en vijfsterren hotels in Amsterdam.

Incasso procedures
Als Ruiter spreekt voor de twee hotels aangesloten bij Aeon Plaza (Artemis en Die Port van Cleve) moet hij, ondanks inspanningen van de eigen credit afdeling, zeker tien keer per jaar een incassobureau inschakelen. ‘Het gaat dan om bedragen boven de duizend euro, soms veelvouden daarvan. 90 Procent van deze zaken worden uiteindelijk wel betaald, maar veel en veel te laat. Tien procent van de incassozaken moet je dan als verlies nemen.'

Reactie KHN
Frans Hazen, sectorwoordvoerder van de afdeling Hotels van Koninklijke Horeca Nederland (KHN), heeft geen signalen ontvangen van toenemende wanbetalingen in deze crisistijden. Wel begrijpt hij dat hotels nu erg gericht zijn op het binnenhalen van omzet. Toch luidt zijn advies om altijd de kredietwaardigheid van nieuwe klanten te controleren.

‘Als mensen bij mijn hotel (De Draak in Bergen op Zoom – red) een fors bedrag weg willen zetten, dan controleren we de kredietwaardigheid. Bijvoorbeeld door te informeren bij incassobureaus of via andere bronnen. En zogenaamde walk-inn gasten moeten altijd vooraf betalen.'

Okura hotel
Hotels die zich al hebben aangemeld voor de workshop zijn: Apollo Hotels & Resorts, Hotel Okura, Eden City Hotels, NH Hoteles, Mövenpick, Dorint en Hilton.

Bron: www.missethoreca.nl