Dat ‘social distancing’ en 1,5 meter afstand voorlopig leidend zijn, is duidelijk. Zo vind je jouw weg om je horecazaak weer veilig en volgens de regels op te starten.
1. Zoek ruimte binnen de coronaregels
Vanaf 1 juni gaat je horecazaak weer open. Door de coronacrisis heb je met voorschriften, noodverordeningen en protocollen te maken. Op landelijk, regionaal en lokaal niveau.
Landelijk
Tot 1 juni 2020 mag je in de horeca alleen afhaal- en bezorgdiensten aanbieden van de overheid. Een bezorger mag op 1,5 meter afstand aan de deur bezorgen en niet bij zijn bezorgadres naar binnen. Vanaf 1 juni mogen je zaak en terras weer open. Onder strenge voorwaarden. Gasten moeten reserveren, en aan elke gast vraag je bij binnenkomst of hij coronaklachten heeft. Maximaal 30 personen (exclusief personeel) mogen binnen aanwezig zijn. Dit zijn enkele van alle landelijke regels voor horecaondernemers tijdens de coronacrisis.
Regionaal
Veiligheidsregio’s bepalen in hun noodverordening de uitvoering en invulling van het landelijke beleid. Per veiligheidsregio kan de versoepeling van maatregelen rondom het sluiten van horecabedrijven verschillen. Deze noodverordeningen wijzigen dagelijks, dus check ze regelmatig.
Lokaal
De gemeente waar je bedrijf is gevestigd is verantwoordelijk voor de juiste uitvoering van geldende regels en de handhaving hiervan. Zo maken sommige gemeenten het mogelijk om je terras tijdelijk uit te breiden vanwege de coronacrisis. Kijk op de gemeentewebsite voor meer informatie over de lokale noodverordening of neem hiervoor contact op met de bedrijfscontactfunctionaris of accountmanager van je gemeente.
2. Check het protocol van Koninklijke Horeca Nederland
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft het protocol Heropening Horeca opgesteld, waarin alle RIVM-regels voor de openstelling van de horeca tijdens de coronacrisis naar de praktijk worden vertaald. Zodat horecaondernemers hier goede invulling aan kunnen geven. Medewerkers en klanten kunnen zo op een veilige manier met elkaar omgaan.
In dit protocol vind je naast algemene richtlijnen voor horecaondernemers, medewerkers, gasten en leveranciers ook specifieke richtlijnen voor restaurants, cafés, hotels, fastservice-bedrijven en vergader- en zaalbedrijven. Je leest in het protocol meer over zaken als reserveren, een controlegesprek vooraf, markeringen, desinfectie, reiniging, looproutes en contactloos betalen.
Voor de ruimte in je zaak en op je terras gelden aparte richtlijnen, waaronder:
In je zaak
De algemene richtlijn voor gasten in je zaak is: houd 1,5 meter afstand tot andere gasten en medewerkers. Voor tafel en bar geldt: aan 1 tafel mogen maximaal 2 personen of een gezamenlijke huishouding die uit meer personen bestaat, binnen 1,5 meter van elkaar zitten.
Op je terras
Op het terras mag je alleen zitten, niet staan. Ook hier geldt de algemene richtlijn voor gasten ‘houd 1,5 afstand tot andere gasten en de medewerkers’.
Communicatie
Communiceer vooraf duidelijk alle afspraken uit het protocol die voor jouw horecazaak gelden. Dan weet iedereen waar hij aan toe is en voorkom je misverstanden of conflicten. Maak de afspraken zichtbaar:
- op je terras
- bij alle ingangen van je horecabedrijf
- binnen je horecabedrijf
- op je website en via social media
3. Pas je businessmodel aan
De nieuwe 1,5 metereconomie heeft impact op je omzet. Hoe ben je rendabel met je bedrijf als er straks minder klanten in je zaak mogen komen? Je wilt misschien je diensten uitbreiden of langer opengaan. Of je hebt afgelopen weken een afhaalloket opgetuigd. Denk na over het totale plaatje: behoud je je afhaalservice of stop je daar (deels) mee? De manier waarop je nu je bedrijf inricht, kan op langere termijn grote gevolgen hebben. Met het business model canvas maak je een plan dat meegroeit met je bedrijf. Pas jouw businessplan aan naar een coronaproof businessmodel, ook wanneer dit betekent dat hiermee jouw corebusiness wijzigt. En vraag hulp als je vast dreigt te lopen, of overweeg samenwerking met andere horecaondernemers vlakbij. Zo krijg jij grip op de toekomst.
Heb je extra geld nodig voor je plannen, kijk dan eerst of je binnen je horecabedrijf nog financiële ruimte kan organiseren. Formuleer dan waarvoor en hoeveel externe financiering je nodig hebt. De mogelijkheden voor financiering van je horecabedrijf hangen samen met de levensvatbaarheid van je bedrijf.
4. Regel het goed voor je personeel
Als je het met je oude concept niet meer redt en aanpassingen doet, heeft dit ook gevolgen voor de inzet van je personeel. Zorg dat je alles netjes regelt voor je personeel en neem ze mee in de nieuwe situatie. Wat moet en kan je doen als werkgever? Zorg dat alles duidelijk is, zodat je personeel dit ook weer goed met jouw klanten kan communiceren. Zo kom je samen met je personeel door de crisis.
Bron: KVK