Bij bijna de helft van de bedrijven (47%) duurt het betaald krijgen van hun factuur momenteel meer dan dertig dagen. Dit is het hoogste aantal sinds 2020: toen gaf 49 procent van de bedrijven dit aan. Zo blijkt uit de FinTech Barometer, een onderzoek naar de financiële status bij Nederlandse bedrijven dat zeven jaar op rij is uitgevoerd door Onguard. In vergelijking met 2023 is het aantal bedrijven met een days sales outstanding (DSO) van meer dan dertig dagen met zes procent toegenomen.

13 september 2024

Hoogste percentage bedrijven met een DSO van meer dan dertig dagen sinds 2020
Amsterdam – Bij bijna de helft van de bedrijven (47%) duurt het betaald krijgen van hun factuur momenteel meer dan dertig dagen. Dit is het hoogste aantal sinds 2020: toen gaf 49 procent van de bedrijven dit aan. Zo blijkt uit de FinTech Barometer, een onderzoek naar de financiële status bij Nederlandse bedrijven dat zeven jaar op rij is uitgevoerd door Onguard. In vergelijking met 2023 is het aantal bedrijven met een days sales outstanding (DSO) van meer dan dertig dagen met zes procent toegenomen.

Het aantal bedrijven waarbij het betaald krijgen van facturen langer duurt dan veertig dagen is tussen 2023 en 2024 ook sterk toegenomen. In 2023 gaf slechts vier procent van de bedrijven aan dat het voldoen van uitstaande facturen meer dan veertig dagen duurde. In 2024 geldt dit voor twaalf procent.

Verwachting DSO onzeker door economie

De DSO waar bedrijven mee te maken hebben, is anno 2024 dus een stuk hoger dan een jaar geleden. Finance professionals hebben ook niet de verwachting dat dat snel gaat veranderen. Meer dan de helft (53%) verwacht dat de DSO voorlopig hetzelfde blijft. 21 procent geeft aan dat zij, gezien de onzekere economie, nog geen idee hebben wat de DSO gaat doen. Vorig jaar was dat nog zeventien procent.

Terugbetalen NOW-steun van invloed op DSO

Maar wat zijn dan precies de redenen dat klanten niet betalen? En zijn die door de jaren heen veranderd? Een belangrijke reden dit jaar, die eerdere jaren niet genoemd is, is de financiële onzekerheid rondom het terugbetalen van de NOW-steun. Dertien procent noemt dit als oorzaak voor niet betalende klanten. Een andere reden is dat klanten problemen rondom hun eigen cashflow hebben. Dit aantal is wel iets afgenomen ten opzichte van vorig jaar, van 29 naar 24 procent.

Ook intern lopen finance professionals tegen blokkades aan, waardoor ze niet adequaat kunnen reageren op niet betalende klanten. Zo mist bij veel bedrijven de toegang tot de juiste risico-informatie en dat probleem is alleen maar toegenomen door de jaren heen. In 2021 gaf twaalf procent namelijk aan dat dit een uitdaging was bij het verbeteren van het creditmanagement. Dat is dit jaar opgelopen tot maar liefst 21 procent.

Adriaan Kom, managing director bij Onguard: “Een lage DSO staat bij iedere organisatie op het wensenlijstje. Snelle betaling van een uitstaande factuur betekent immers een goede cashflow. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Het is belangrijk dat finance professionals goed in de gaten houden of klanten zich aan de betaaltermijn houden. Mocht dit niet het geval zijn dan is het tijd om uit te zoeken waar dat aan ligt en of het voor een enkele klant of voor meerdere klanten geldt. Zo kan het feit dat de NOW-steun terugbetaald moet worden direct invloed hebben op jouw cashflow, ook al heeft jouw organisatie geen gebruikgemaakt van deze steun. Daarnaast is het belangrijk om in de gaten te houden hoe je je credit managementproces kan blijven optimaliseren. Zo weet je zeker dat een stijging in de DSO geen interne oorzaak heeft.”

Bron: Onguard