In juli heeft de detailhandel 0,9 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder, meldt CBS. De verkopen (volume) groeiden met 1,1 procent. De koopdagsamenstelling had een negatief effect op de omzet. Zowel de winkels in food- als non-foodartikelen behaalden in juli meer omzet. Verder is online flink meer omzet behaald.
Juli had in 2016 een zaterdag en zondag meer en een woensdag en donderdag minder dan in 2015. Gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen valt de omzetgroei in juli iets hoger uit.
Omzetgroei winkels in food
Winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden in juli 1,0 procent meer omzet dan een jaar eerder. De verkopen lagen op ongeveer hetzelfde niveau als een jaar eerder, de prijzen van de boodschappen waren ruim 1 procent hoger. De omzet van de speciaalzaken groeide met 3,1 procent, de supermarkten zetten 0,6 procent meer om.
Winkels in non-food zetten meer om
De winkels in non-foodartikelen behaalden in juli 0,8 procent meer omzet dan vorig jaar. De verkopen groeiden licht (0,3 procent), ook de prijzen waren iets hoger (0,6 procent).
Vooral de winkels in bovenkleding realiseerden meer omzet, bijna 8 procent. Ook bij de doe-het-zelfzaken hield de omzetgroei van eerdere maanden aan. In juli behaalden deze winkels ruim 5 procent meer omzet.
De winkels in woninginrichting en drogisterijen zetten ongeveer evenveel om als een jaar eerder. In juni groeide de omzet in deze laatstgenoemde branches nog met respectievelijk 9,5 en 4,5 procent. Winkels in consumentenelektronica kampten met een omzetverlies van 4 procent.
Opnieuw sterke groei online omzet
De omzet die de detailhandel via het internet behaalde was in juli 16 procent hoger dan een jaar eerder. De omzet van de multi-channelers, winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, groeide met 13 procent. De webwinkels behaalden 19 procent meer omzet dan in juli 2015. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet.
Bron: CBS