De Hoge Raad heeft vrijdag een oordeel gegeven over de eisen waaraan een bestelknop van een webwinkel moet voldoen. In dit kader heeft de Hoge Raad geoordeeld dat een bestelknop met de tekst ‘bestellen’, ‘bestelling plaatsen’ of ‘bestelling afronden’ niet voldoende duidelijk is voor een consument. Het gevolg hiervan is dat de koopovereenkomst door de consument geheel of gedeeltelijk vernietigd kan worden, wat naar mijn mening te ver gaat.

Volgens de Hoge Raad wordt zowel in de omgangstaal als door de gemiddelde consument niet noodzakelijkerwijs een verband gelegd tussen het online plaatsen van een bestelling en de verplichting om te betalen. De rechter kan in dat geval de overeenkomst geheel of gedeeltelijk vernietigen. Algehele vernietiging houdt in dat de consument de aankoop moet teruggeven of de bestelde dienst niet meer kan afnemen. Daar staat tegenover dat de consument zijn geld terugkrijgt. Als niet duidelijk is of de consument de aankoop ongedaan wil maken, kan de rechter de koopovereenkomst gedeeltelijk vernietigen. Een korting op de prijs van één derde is in dat geval redelijk, volgens de Hoge Raad. Dit is slechts een richtlijn.

Wat gebeurt er als de webwinkel al een dienst heeft geleverd of een prestatie heeft verricht? Dan hoeft de consument de waarde van de geleverde prestatie slechts aan de webwinkel te vergoeden voor zover dat redelijk is. Dat is alleen aan de rechter om dat te beoordelen. De Hoge Raad stelt wel dat het onredelijk is als geen enkele korting voor de consument wordt toegepast. Omdat de bestelknop niet voldoende duidelijk is, dient er een sanctie voor de webwinkel te volgen.

De uitspraak van de Hoge Raad is in lijn met de eerdere rechtspraak van onze hoogste Europese rechter. De consument wordt zeer vergaand beschermd. Wel vind ik dat deze bescherming te ver gaat, als uit de tekst rondom de bestelknop overduidelijk blijkt dat bij een bestelling een bepaalde prijs moet worden bepaald. Zeker als je in het achterhoofd houdt dat een consument in deze gevallen ook nog altijd een beroep op het herroepingsrecht kan doen. Een consument heeft bij een online bestelling namelijk het recht om een overeenkomst binnen 14 dagen zonder opgaaf van redenen te ontbinden.

Bron: BrandMR, Floris van der Weijden