Credit managers zijn voortdurend op zoek naar manieren om hun processen efficiënter en effectiever te maken. Een opvallende ontwikkeling is de inzet van Aangetekend Mailen in verschillende fases van het creditmanagementproces. Aangetekend Mailen en PostNL onderzoeken continue hoe digitale communicatie bijdraagt aan een flexibeler en betrouwbaarder incassoproces. In dit artikel delen we enkele van onze laatste bevindingen en cijfers.

Betere acceptatiegraad en snellere doorlooptijd

Uit recent onderzoek blijkt dat het gebruik van Aangetekend Mailen binnen creditmanagement leidt tot een steeds hogere acceptatiegraad. Deze varieert van de fase in het proces van 16% tot 98%. Deze hoge acceptatie suggereert dat debiteuren sneller en effectiever reageren op aangetekende e-mail correspondentie. Dit heeft direct invloed op de doorlooptijd van het incassoproces. In verschillende fases, zoals de eerste herinnering en de WIK-brief, blijkt Aangetekend Mailen effectief te zijn.

Timing is essentieel

De effectiviteit van Aangetekend Mailen neemt ook toe afhankelijk van het tijdstip van verzending. Het onderzoek toont aan dat het versturen van mails in de vroege ochtend (7-8 uur) en in de vroege avond (18-19 uur) de hoogste respons oplevert. Deze inzichten helpen credit managers om hun strategie af te stemmen op het gedrag van de ontvangers, wat uiteindelijk leidt tot een effectiever incassotraject.

Flexibel en rechtsgeldig

Naast het optimaliseren van processen, zorgt Aangetekend Mailen ook voor 100% rechtsgeldige communicatie. Dit betekent dat bedrijven voldoen aan de wettelijke eisen en altijd zekerheid hebben over hun correspondentie. Deze digitale aanpak is niet alleen sneller, maar ook beter voor het milieu, wat aansluit bij een duurzaam bedrijfsbeleid.

Duurzaamheid voorop

Naast wetgeving vraagt ook de maatschappij naar een duurzame bedrijfsvoering. Dit geldt dus ook voor de credit manager. Door inzetten van digitale oplossingen biedt aangetekend mailen een alternatief die bijdraagt aan een beter milieu of aan duurzaamheid doelstellingen. Dit bespaart niet alleen papier, maar vermindert ook de CO₂-uitstoot door transport. Het is een toekomstgerichte aanpak die bijdraagt aan een duurzamere wereld, iets waar zowel PostNL als Aangetekend Mailen zich dagelijks voor inzetten.

Benieuwd naar meer inzichten? Bezoek de presentatie op Credit Expo 2024 en ontdek hoe Aangetekend Mailen en PostNL samenwerken voor een toekomstbestendig creditmanagement.

Bron: Aangetekend Mailen


Aangetekend Mailen is Silver Partner van Credit Expo 2024 op dinsdag 7 november in Congrescentrum 1931 in ‘s-Hertogenbosch. Wil je meer weten over dienstverlening van Aangetekend Mailen? Bezoek dan standnummer 42 of neem deel aan de presentatie.
Klik hier om je aan te melden voor een gratis bezoek aan Credit Expo 2024.