- Bedrijven gebruiken het IoT om indruk te maken op hun klanten
- Technologie maakt besparingen en nieuwe inkomstenstromen mogelijk
- Retailers gebruiken het IoT om een concurrentievoordeel te behalen
- Hoe je uitdagingen rond het implementeren van het IoT kunt oplossen
- Elk bedrijf kan profiteren van technologische innovaties
De publieke belangstelling voor het Internet of Things (IoT) neemt alsmaar toe en steeds meer apparaten zijn met elkaar verbonden. Hierdoor verandert de manier waarop we onze woningen, bedrijven en zelfs hele steden managen volledig. Naar verwachting zullen consumenten tegen 2023 alleen al in de VS meer dan $90 miljard aan IoT-apparaten spenderen. Bovendien wordt geschat dat bedrijven tegen 2020 maar liefst $832 miljard zullen investeren in het IoT. De door het IoT aangedreven vierde industriële revolutie staat voor de deur, waardoor het zakelijke landschap – en ons leven – radicaal zal veranderen.
Uit een onderzoek van Forbes Insights en Hitachi Vantara blijkt dat executives het IoT als de belangrijkste opkomende technologie beschouwen en dat het kunstmatige intelligentie en robotica qua impact zelfs overtreft. Dit is niet verwonderlijk, gezien het feit dat deze technologie in 2025 naar verwachting tot wel $11 biljoen aan inkomsten en jaarlijkse besparingen zal genereren. Bovendien biedt het bedrijven nieuwe manieren om hun efficiëntie te verbeteren, hun klanten beter te begrijpen en hun bedrijf te laten groeien. In dit digitale tijdperk is het IoT in feite van kritiek belang voor het voortbestaan van bedrijven. Zo verwacht 94 procent van de bedrijven die in IoT-tech hebben geïnvesteerd een aanzienlijke winstverhoging. Maar de effecten van het IoT zijn veel ingrijpender dan alleen winststijging.
Bedrijven gebruiken het IoT om indruk te maken op hun klanten
Met behulp van IoT-sensoren, camera’s en speciale software kunnen bedrijven enorme hoeveelheden gegevens verzamelen en daarmee nieuwe inzichten over hun producten en klanten genereren. Om tot die felbegeerde inzichten te komen, moet machine learning de zeer uitgebreide datasets – zoals online en on-site aankoopgeschiedenis van duizenden mensen – eerst analyseren, waarna het er bruikbare informatie en patronen uit kan filteren die gebruikt kunnen worden om – bijvoorbeeld – de besluitvorming van een bedrijf te verbeteren. Samsung verzamelt bijvoorbeeld gebruiksgegevens van duizenden smart tv’s en gebruikt deze om producten te verbeteren en een betere gebruikerservaring te bieden. Andere bedrijven hebben meer baat bij het verzamelen en analyseren van beeldmateriaal. Retailers maken bijvoorbeeld gebruik van KI-tools om videomateriaal van in-store camera’s te analyseren om beter inzicht te krijgen in hoe klanten op winkelkortingen reageren. En op luchthavens kunnen sensoren en camera’s vliegveldmedewerkers helpen om zaken als slecht werkende roltrappen, vuile toiletruimtes of drukke gangen efficiënter op te sporen zodat men er sneller een team op af kan sturen.
Met behulp van IoT-sensoren, camera’s en speciale software kunnen bedrijven enorme hoeveelheden gegevens verzamelen en daarmee nieuwe inzichten over hun producten en klanten genereren.
Technologie maakt besparingen en nieuwe inkomstenstromen mogelijk
Naast het verbeteren van de klantervaring, helpt het IoT bedrijven ook hun kosten te verlagen en zelfs nieuwe inkomstenstromen te creëren. Uit een onderzoek van DHL en Cisco blijkt dat het IoT de wereldwijde productiekosten met meer dan 1 biljoen dollar zal verlagen. Bedrijven als Harley-Davidson melden bijvoorbeeld een kostenreductie van zeven procent na implementatie van het IoT om het productieproces te optimaliseren. Ook kleinere bedrijven kunnen profiteren van wat het IoT te bieden heeft. Bijvoorbeeld door hun kantoren te beschermen met een slim beveiligingssysteem of door de energiekosten door middel van slimme airconditioners te verlagen. Mijnbouwbedrijven kunnen hun zware vrachtwagens uitrusten met sensoren en de verzamelde gegevens gebruiken om hun voertuigen efficiënter te maken, waarmee je geld op brandstof en arbeidskosten kunt besparen. De stijgende vraag naar IoT-apparaten komt uiteraard ook de fabrikanten ten goede, niet alleen vanwege de verkoopmogelijkheden, maar ook vanwege de aanzienlijke inkomsten uit bijvoorbeeld onderhouds- en monitoringdiensten voor deze apparaten. Het is duidelijk dat het Internet of Things op veel verschillende manieren van invloed is op bedrijven, waarbij de transformatie vooral ingrijpend is op het gebied van de handel.
Retailers gebruiken het IoT om een concurrentievoordeel te behalen
Retailers en producenten werken onvermoeibaar door om gelijke tred te kunnen houden met alles wat technologie te bieden heeft. Verbeterde logistiek is één van die dingen, want het IoT maakt een veel efficiëntere supply chain en sensorgebaseerde tracking van online bestellingen mogelijk – vanaf de fabriek tot aan de voordeur van de klant. Geautomatiseerde orders zijn een andere mogelijkheid om indruk te maken op de consument. Zo hebben verschillende merken hun vaatwassers en printers al zodanig aangepast dat deze apparaten zelf wasmiddel en tonercartridges bij Amazon kunnen bestellen. En naarmate de concurrentie toeneemt, zullen bedrijven die technologie gebruiken om regelmatig met consumenten te communiceren, meer gegevens kunnen verzamelen en een meer gepersonaliseerde winkelervaring kunnen creëren, waardoor ze een voorsprong op de concurrentie krijgen.
Ze kunnen bijvoorbeeld korting bieden aan klanten in hun winkels voor artikelen die ze online hebben bekeken. Of denk aan de voordelen die super-apps als WeChat in China op wereldwijde schaal kunnen bieden. Deze apps integreren diensten als betaalopties, social media, internet, een Uber-rit bestellen en andere diensten in één platform. Deze en vele andere voorbeelden illustreren de enorm grote en uitgebreide veranderingen in de handel als gevolg van het Internet of Things en andere technologieën – veranderingen waar je als bedrijf slim gebruik van moet maken.
Hoe je uitdagingen rond het implementeren van het IoT kunt oplossen
Hoewel het Internet of Things veel voordelen biedt, is deze technologie niet zomaar één, twee drie te implementeren. Uit een onderzoek van Hitachi Vantara en Forbes Insights blijkt dat IT-beveiligingskwesties, gebrek aan gekwalificeerd personeel en inefficiënte samenwerking tussen afdelingen onderling enkele veel voorkomende uitdagingen zijn. Maar er kunnen belangrijke lessen worden geleerd van bedrijven die al IoT-projecten hebben geïmplementeerd. Drie belangrijke factoren zijn bijvoorbeeld het aanstellen van CIO’s als projectleiders, het inhuren van externe consultants in planningsteams en het gebruik van “een third-party platform als basis voor IoT-activiteiten”.
Bovendien moet de implementatie van IoT-oplossingen beginnen met een overtuigende en winstgevende business case. Onder leiding van een uitgebreide strategie moeten bedrijven eerst kleine stappen zetten alvorens grote investeringen te doen. En door het IoT niet alleen te zien als een kans maar ook als potentiële bedreiging, houd je je werknemers scherp en gemotiveerd om projecten op tijd af te ronden. Deze aanpak heeft veel bedrijven geholpen om IoT-tools te implementeren en te voorkomen dat technologisch onderlegde concurrenten hen het nakijken geven.
Elk bedrijf kan profiteren van technologische innovaties
Als het gaat om efficiënter werken en meer winst maken beschouwen de meeste executives het Internet of Things als de belangrijkste opkomende technologie. De potentiële toepassingen zijn veelomvattend en variëren van woningen en bedrijven tot steden en winkels. Zoals IoT-expert Hu Yoshida zegt: “Alle sectoren kunnen van het IoT profiteren, of het nu gaat om sterk geautomatiseerde fabrieken of meer handmatig georiënteerde bedrijven zoals de landbouw”.
Bron: Richard van Hooijdonk