Met de kerstdagen voor de deur, maakt een deel van de Nederlanders zich zorgen hoe ze de dure maanden door moeten komen. 16% van de Nederlanders maakt zich zorgen of ze de kerstcadeautjes wel kunnen kopen. Zo’n 1 op de 10 Nederlanders koopt meer dan ze zich eigenlijk kunnen veroorloven. Ze lossen dit op door geld te lenen en op krediet te kopen met een creditcard (8%). Januari wordt door veel mensen (21%) als de duurste maand gezien.
Lenen om spullen te kopen
Consumenten lenen vaker geld om rond te komen of spullen te kopen. Dat doen ze in veel gevallen bij familie of vrienden (55%). Consumenten lenen geld om de hypotheek of rekeningen te kunnen betalen, maar dat doen ze het vaakst om iets voor de kinderen te kunnen kopen. Zeven van de tien Nederlanders leent geld om iets voor hun kinderen te kopen.
Carlijn Hofland, directeur marketing en communicatie van Intrum: “De druk bij Nederlanders en vooral ouders ligt hoog in deze periode van het jaar. Waar “vroeger” Sinterklaas op de portemonnee drukte, zien we nu dat kerst steeds populairder wordt. Niet enkel deze feestdagen drukken op de portemonnee,, maar ook de maand januari is een bron van zorgen voor mensen. Ouders willen het beste voor hun kind en kopen meer dan ze zich kunnen permitteren, ze lenen er zelfs geld voor. Als mensen in december al lenen om de feestdagen door te komen, dan komt de financiële klap in januari nog harder aan wanneer dit terugbetaalt moet worden.”
Financieel onbekwaam
Nederlandse consumenten hebben vertrouwen in hun financiële kennis: 38% zegt dat ze een uitstekende financiële opleiding gehad hebben en voelen zich zelfverzekerd in het beheren van hun persoonlijke financiën. Dit is het hoogste percentage van alle onderzochte Europese landen. Ongeacht dit zelfvertrouwen kon 40% van de Nederlandse consumenten financiële begrippen niet koppelen aan de juiste definities. “Het feit dat bijna de helft van de Nederlanders niet in staat is om foutloos een financiële oefening te doorstaan in combinatie met het lenen van geld om cadeaus te kopen baart ons zorgen,” aldus Hofland.
Kerstuitgaven in december hebben financiële gevolgen. Januari is voor 1 op de 5 mensen de moeilijkste maand van het jaar.
Betaalgedrag consumenten
Intrum doet jaarlijks onderzoek naar het betaalgedrag van consumenten. De uitkomsten zijn samengevat in het European Consumer Payment Report. In Nederland zijn zo’n 1000 consumenten ondervraagd. Het rapport laat zien dat de betalingsmoraal is gestegen; mensen betalen hun rekening vaker op tijd. Wel voelen Nederlanders dat het leven duurder wordt. Een kwart van de Nederlanders heeft na het betalen van hun rekeningen niet genoeg over om het einde van de maand te halen. Een deel vindt zelfs dat ze geen waardig bestaan heeft (17%). In vergelijking met vorig jaar is dit aantal gedaald (20%). De helft van alle ondervraagden geeft aan te merken dat de rekeningen harder stijgen dan ze met hun inkomen kunnen bijbenen.
Bron: Intrum