Ontdek hoe volwassen uw credit management is!
Uit onderzoek van Graydon blijkt dat 67% van de credit managers denkt dat data belangrijker worden voor het vergroten van inzichten in de kredietwaardigheid.
Daarnaast denkt 85% dat credit managers dankzij toenemende beschikbaarheid van data de financiële gezondheid van bedrijven nauwkeuriger kunnen voorspellen. ‘Old school’ credit managers zullen dus af moeten van diepgewortelde gewoontes – en moeten veranderen van reactief debiteurenbeheer naar een proactieve en slimme omgang met klanten.
Met het Credit Maturity Model en de bijbehorende poster kunt u een spindiagram invullen dat in één oogopslag laat zien hoe uw credit management ervoor staat. Met dat inzicht kunt u het credit management binnen uw bedrijf verder ontwikkelen.
Het Credit Maturity Model van Graydon
Het Credit Maturity Model onderscheidt vier fases in de verandering van traditioneel naar optimaal functionerend credit management: beginnend, professionalisering, preventief en data-driven. Bedrijven kunnen aan de hand van dit model zelf inzichtelijk maken waar ze staan met hun credit management. Niet alleen is in één oogopslag te zien waar het beleid in excelleert; ook de verbeterkansen op weg naar een professioneler credit managementbeleid worden zichtbaar.
Waar staat u en wat zijn uw kansen?
Tot welke fase behoort úw credit management? En waar liggen uw kansen voor verbetering? Om dit eenvoudig in kaart te brengen, biedt Graydon nu een gratis poster met uitleg van het model en een handige spindiagram. Voor de onderstaande 5 onderwerpen bepaalt u of u zich in de fase beginnend, professionalisering, preventief of data-driven bevindt.
- Profiel Bij wie zien we deze vorm van credit management het meest?
- Wie en waar Wie is verantwoordelijk voor credit management en tot welke afdeling behoort de activiteit?
- Takenpakket Wat is het doel van credit management? Wat zijn de taken?
Analyse Hoe grondig is de kennis over de klant en de klantenportefeuille in zijn geheel? - Voordelen Wat wint het bedrijf bij deze vorm van credit management?
Vervolgens zet u per onderwerp op de voor u passende fase een stip in het spindiagram. Daarna verbindt u de stippen met een lijn. Heeft u dat gedaan? Dan ziet u in één oogopslag waar uw credit managementbeleid in uitblinkt en waar voor u nog verbeterkansen liggen.
Een voorbeeld
Op de poster vindt u voor iedere fase een beschrijving van het onderwerp. Stel, u herkent zich in de volgende beschrijvingen:
- Profiel: Klein tot middelgroot bedrijf met werknemers, groeiende starters. Activiteiten worden georganiseerd in verschillende afdelingen (dit is fase ‘professionalisering’).
- Wie en waar: Onderdeel van finance. Dankzij de credit manager wordt debiteurenbeheer een functie op zich (dit is fase ‘preventief’).
- Takenpakket: Reactieve vorm van credit management. Voornaamste taken: aanmaningen versturen voor onbetaalde facturen, telefoneren met debiteuren (dit is fase ‘beginnend’).
- Analyse: Boekhoudpakket vervangt Excel. Betaalhistorie en openstaande bedragen van klanten worden bijgehouden en geraadpleegd bij kredietbeslissingen (dit is fase ‘professionalisering’).
- Voordelen: Minder risico op wanbetalers, een lager openstaand bedrag. Meer investering in waardevolle klanten. Verbetering cashflow (dit is fase ‘preventief’).
Dan ziet uw spindiagram er als volgt uit:
Daarmee ziet u in één oogopslag waar u staat met uw credit management en waar uw aandachtspunten liggen. Hoe groter de cirkel, hoe beter uw credit management functioneert. De punten die dichter bij het midden liggen, scoren lager en vragen dus uw aandacht.
Vul het spindiagram zelf in
Credit management staat voor een transformatie van formaat. De veranderingen hoeven geen bedreiging te zijn. Integendeel, oplettende en vooruitstrevende credit managers kunnen er vooral van profiteren om verschillende marktsegmenten op de meest gepaste manier te benaderen. Download de poster, vul het spindiagram in en ontdek hoever u op de ladder staat van modern credit management.
Bron: Graydon Blog