Bijna de helft van de woningeigenaren met een hypotheek in Nederland verwacht de komende 12 maanden moeite te hebben met het betalen van de woonlasten. Dit blijkt uit de nieuwste Woonlastenmonitor van NHG (Nationale Hypotheek Garantie). Woningbezitters verwachten komend jaar in meer of mindere mate moeite te krijgen met essentiële kosten voor onder andere hypotheek, energie, verzekeringen en woningonderhoud.

NHG zet zich in voor verantwoorde financiering en startte eerder dit jaar de pilot Woonlastenmonitor om de overheid en financiële sector bewuster te maken van de financiële situatie en zorgen onder woningeigenaren.

Meer werken, ruim de helft bezuinigt

De financiële zorgen onder woningeigenaren zijn nog altijd groot. Slechts 52% verwacht helemaal geen moeite te krijgen met het betalen van de woonlasten. Bijna 1 op 2 (45%) verwacht de komende 12 maanden weinig tot een beetje moeite te krijgen met het betalen van de woonlasten. 115.000 woningeigenaren vrezen zelfs voor grote betalingsproblemen. Hoewel er momenteel weinig sprake is van betalingsachterstanden, nemen woningeigenaren wel maatregelen om hun woonlasten te kunnen dragen. Uit onderzoek blijkt dat bijna een kwart (23%) van woningeigenaren meer is gaan werken, een stijging van 7% ten opzichte van de vorige meting. Ook bespaart ruim de helft (56%) op uitgaven, waarvan het meest op boodschappen en dagelijkse uitgaven

Zorgen groter dan gedacht

Carla Muters, voorzitter van de Raad van Bestuur bij NHG, wijst op de ernst van de situatie: “Veel woningeigenaren maken zich zorgen over de betaalbaarheid van hun woonlasten. Deze zorgen zijn groter dan veel mensen denken en de impact van financiële zorgen op je gezondheid zijn groot. Dit willen we door de relevante data in de Woonlastenmonitor onderstrepen. Het is essentieel dat we aandacht blijven houden voor deze groep en waar mogelijk ondersteuning bieden. Het begint met inzicht.”

Muters benadrukt verder het belang van samenwerking tussen verschillende partijen: “De inzichten uit de monitor delen we met de overheid en de financiële sector. Het doel is om woningeigenaren die in de problemen dreigen te komen, gezamenlijk beter te ondersteunen.”

Urgentie voor actie

NHG vindt het belangrijk om meer inzicht te geven in de financiële situatie en zorgen van woningeigenaren, zodat marktpartijen en de overheid kunnen helpen om de situatie te verbeteren. Ondanks dat deze zorgen nog beperkt zichtbaar zijn in betalingsachterstanden, onderstreept dit wel de urgentie om de financiële situatie van woningeigenaren serieus te nemen en waar nodig passende maatregelen te treffen. Zo blijkt dat bij financiële moeilijkheden slechts 2 op de 3 woningeigenaren hulp zoekt bij een financieel specialist. NHG roept marktpartijen op om data te delen en zo woningeigenaren te kunnen blijven ondersteunen, en benadrukt het belang om bij dreigende betaalproblemen tijdig in gesprek te gaan met de hypotheekverstrekker of professioneel advies in te winnen.

De Woonlastenmonitor van NHG wordt twee keer per jaar gepubliceerd en biedt inzicht in de financiële situatie en zorgen van woningbezitters met een hypotheek in Nederland.

Bron: NHG