Bijna de helft van alle Nederlanders wil graag universeel op één manier kunnen betalen. Vooral jongeren tussen de 18 en 29 jaar oud zien voordeel in één wereldwijde betaalmogelijkheid. De populairste betaalpas op vakantie is nog steeds de pinpas, gevolgd door de creditcard. Dat terwijl de creditcard internationaal de meest geaccepteerde betaalmethode is. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau PanelWizard naar het betaalgedrag van Nederlanders, in opdracht van International Card Services (ICS).
Top betaalergernissen
Maar liefst 85% geeft aan betaalgemak enorm belangrijk te vinden. Ruim driekwart van de Nederlanders stoort zich dan ook als een betaling niet gelijk soepel verloopt. Voor mannen is dit vaker een bron van irritatie dan voor vrouwen. De belangrijkste betaalergernissen zijn:
1. Een winkel of restaurant waar alleen met cash betaald kan worden;
2. Een niet werkende pas in het buitenland;
3. Het vergeten van de portemonnee;
4. Een (online) storing bij de bank;
5. Een vergeten pincode.
Jongeren minste cash op zak
Niet alle betalingen worden met de pinpas of creditcard gedaan. In de beurs van de gemiddelde Nederlander is ook € 35,70 aan contant geld te vinden. Jongeren tussen de 18 en 29 jaar oud hebben met een gemiddeld bedrag van € 24,50 de minste cash op zak en mannen dragen gemiddeld € 7,- meer aan contanten bij zich dan vrouwen. Met de munten en het papiergeld worden vooral de glazenwasser, het rondje aan de bar, de taxirit en de deur-tot-deur collectant betaald.
Creditcard zonder kaart
Consumenten hebben betaalgemak hoog in het vaandel staan, zo blijkt uit het onderzoek. “Wij spelen daarop in, bijvoorbeeld door de mogelijkheid om contactloos te betalen met de creditcard,” vertelt Nico Lodewijk, Directeur Information Technology en Business Support van ICS. “Daarnaast onderzoeken wij de mogelijkheden om met een creditcard te betalen, zonder dat de plastic card aanwezig is, bijvoorbeeld door authenticatie via de mobiele telefoon met een vingerafdruk of gezichtsherkenning.”
Over het onderzoek
ICS is onder andere uitgever van de Mastercard Classic en voerde dit onderzoek uit in het kader van de campagne: yourmastercard.nl. Aan het onderzoek namen 1.022 respondenten deel met een representatieve en reële spreiding naar geslacht, leeftijd, opleidingsniveau, gezinssamenstelling, regio en arbeidsparticipatie.
Bron: ANP Pers Support