48 procent van de Nederlandse consumenten denkt dit jaar meer geld te gaan uitgeven bij webshops. Dit blijkt uit het jaarlijkse E-commerce rapport van financieel dienstverlener Mollie, waarvoor 2.000 Nederlandse consumenten ondervraagd zijn. Dit percentage ligt iets lager dan in 2023: toen dacht nog 56 procent online meer geld uit te gaan geven in het jaar erop. Het percentage dat verwacht volgend jaar online minder geld te gaan besteden is dan ook licht gegroeid: van 17 naar 22 procent.
Zowel online als fysiek winkelen
Nu is het niet zo dat de Nederlandse consument alleen nog maar online aankoopt. Eén op de vijf Nederlandse consumenten (19%) zegt namelijk even graag in de fysieke winkel als in een webshop te winkelen. Van de overige consumenten zegt 49 procent (veel) liever online te shoppen, terwijl 28 procent juist de voorkeur geeft aan de stenen winkel. De fysieke winkel blijft dus in trek.
In het nieuwe jaar weinig veranderingen in voorkeur
Dit jaar zal die verdeling er naar alle waarschijnlijkheid niet heel anders uit gaan zien. De helft van de consumenten (51%) verwacht namelijk geen verandering in hun voorkeur om fysiek dan wel online te winkelen. 23 procent denkt de komende twaalf maanden vaker online te gaan winkelen dan zij nu doen, twintig procent zegt dit juist over fysiek winkelen.
Stefanie Richheimer, VP Benelux bij Mollie: “Bovenstaande cijfers laten het belang van een omnichannel strategie zien, wanneer je als retailer elke potentiële consument wil bereiken. Er zijn nog altijd producten die men liever fysiek koopt of juist liever online en dat gaat de komende jaren ook echt niet veranderen. Wanneer je als retailer inzet op een omnichannel strategie, is het wel cruciaal dat je fysieke en online verkooppunten een verlenging zijn van elkaar. Vanzelfsprekend gaat dit om merkidentiteit en de totale klantbeleving, waarbij klanten hetzelfde kwaliteitsniveau zowel online als in de fysieke winkel ervaren. Dat geldt ook voor software. Bijvoorbeeld voor voorraadbeheer: je wil niet dat er online staat dat het product is uitverkocht, terwijl je in de winkel nog vijftien items hebt. Of dat de omzet van beide verkooppunten niet in hetzelfde systeem komt te staan. Investeer dus in software die gebouwd is voor een strategie als deze, zodat je één business blijft runnen en het niet voelt alsof online en offline twee aparte zijn.”
Bron: Mollie