De goederenstromen die door Nederland gaan, zijn in 2015 weer gegroeid. Zo kwam er in totaal 613 miljard kilo goederen ons land binnen, 4 procent meer dan in 2015. Meer dan de helft van deze inkomende goederen wordt weer doorgevoerd of wederuitgevoerd. Europa is de voornaamste bestemming. Dit meldt CBS.
De doorvoer en wederuitvoer zijn goederenstromen die via Nederland gaan en bestemd zijn voor andere landen. Bij wederuitvoer worden de goederen tijdelijk Nederlands eigendom en wordt vaak nog een minimale bewerking gedaan. Bij doorvoer blijven de goederen in buitenlandse handen, maar vindt er overslag tussen vervoermiddelen plaats binnen Nederland. De helft van de doorvoer en drie kwart van de wederuitvoer komt uit Europa. In waarde is het aandeel van Europa als herkomst van de goederen kleiner: 55 procent van de wederuitvoer en 45 procent van de doorvoer. Ongeveer 80 procent van de uitgevoerde goederen heeft een bestemming in Europa. Voor de doorvoer is dit zelfs meer dan 90 procent.
Omvang goederenstromen gegroeid
In 2015 kwam er 613 miljard kilo goederen ons land binnen. Deze goederen hadden een totale waarde van 664 miljard euro, 7 procent meer dan in het voorgaande jaar. Er ging 529 miljard kilo goederen het land uit. Deze goederen hadden een waarde van 722 miljard euro. Het gewicht en de waarde van de uitgaande goederenstroom stegen daarmee met achtereenvolgens 1 en 5 procent ten opzicht van 2014.
Meer dan de helft van de goederen die Nederland binnenkomen wordt doorgevoerd of wederuitgevoerd. In waarde is het aandeel zelfs twee derde. Over de afgelopen vijf jaar is het aandeel van de door- en wederuitvoer in de internationale goederenstromen van Nederland licht gestegen.
Fossiele brandstoffen en stukgoederen dominant
Qua gewicht bestaat de totale invoer voor bijna de helft uit fossiele brandstoffen: aardolie, aardolieproducten, aardgas en kolen. Bij de doorvoer is dit 40 procent. Qua waarde bestaat de invoer voor de helft uit voertuigen, machines en stukgoederen, de doorvoer voor bijna twee derde deel. De uitvoer heeft een productsamenstelling die lijkt op die van de invoer. Verschillen zijn dat in het brutogewicht van de uitvoer het aandeel van fossiele brandstoffen 5 procentpunt kleiner is en het aandeel van chemische producten 7 procentpunt groter. Ook in de waarde van de uitvoer hebben de fossiele brandstoffen een kleiner aandeel dan in de invoer: het scheelt 3 procentpunt. Daarentegen hebben de landbouw- en voedingsproducten en de chemische producten een 4 à 5 procentpunt groter aandeel in de waarde van de uitgevoerde goederen.
Doorvoer komt van verder dan invoer
In termen van brutogewicht komt drie kwart van de invoer uit Europa. Dit geldt zowel voor de invoer voor binnenlands gebruik als voor de invoer voor wederuitvoer. De doorvoer komt voor de helft uit Europa. Dertig procent van de doorvoergoederen komt uit Zuid- of Noord-Amerika.
Het aandeel van Europa in de waarde van de goederen is kleiner: in waarde uitgedrukt heeft ruim 65 procent van de invoer voor binnenlands gebruik een herkomst in Europa, 55 procent van de invoer voor wederuitvoer en 45 procent van de doorvoer. Naast Europa heeft Azië als herkomstregio een belangrijk aandeel in de waarde van de goederen: bijna 20 procent van de invoer voor binnenlands gebruik, nagenoeg 30 procent van de invoer voor wederuitvoer en 40 procent van de doorvoer.
In gewicht uitgedrukt heeft 80 procent van de uitgevoerde goederen een bestemming in Europa. Voor de doorvoer is dit zelfs meer dan 90 procent. Als we kijken naar de waarde van de goederen zijn deze aandelen kleiner: ruim drie kwart van de uitvoer gaat naar Europa en meer dan 80 procent van de doorvoer. Bijna tien procent is bestemd voor Azië.
Producten uit Azië relatief duur
De producten uit Azië zijn relatief duur met een gemiddelde waarde van de ingevoerde goederen van 1,69 euro per kg voor binnenlands gebruik en 4,29 euro per kg voor wederuitvoer. Dat is meer dan twee en bijna vier keer zo hoog als de waarde van de ingevoerde producten uit Europa. De doorvoer uit Azië is nog duurder: 5,81 euro per kg. De doorvoer uit Europa kent een gemiddelde waarde van 1,25 euro per kg en is daarmee bijna vijf keer goedkoper. Deze verschillen worden veroorzaakt door de productsamenstelling van de goederenstromen. Uit Azië komen relatief veel dure producten als chemicaliën, voertuigen, machines en stukgoederen.
Bij de uitgaande goederenstromen vallen de hoge waarden per kg bij Oceanië op: de wederuitvoer en de uitgaande doorvoer naar Oceanië kennen een gemiddelde waarde van meer dan 7 euro per kg. Ook de producten met bestemming Amerika en Azië zijn relatief duur.
Bron: CBS