“Software is voor een Credit Management organisatie als het hart wat het bloed rondpompt door het menselijk lichaam” stelt Erik Koch van EuroSystems Automatisering.
“Zonder een gezond hart functioneert het lichaam of in deze, de organisatie, minder efficiënt.” Zo behoort je bedrijfskritische software ook te allen tijde optimaal te functioneren.
In de huidige complexe credit management markt kiezen steeds meer organisaties voor een zo optimaal mogelijk geautomatiseerd proces. De juiste software(partner) speelt hierin een belangrijke rol. Het niveau van procesoptimalisatie valt of staat grotendeels met de automatisering; de efficiency door workflow management. Een ander belangrijk punt is het kunnen vertrouwen op de beschikbaarheid van de vitale systemen. Hoe hoger de automatiseringsgraad, des te groter de afhankelijkheid van de gebruiker van deze software. Dan is het goed om een aantal zaken vooraf zeker te stellen.
Beschikbaarheid, service en continuïteit
Het hart van uw organisatie mag niet ophouden met kloppen. Vraag uw leverancier daarom naar een continuïteitsgarantie. Hoe groot is de kans op storingen en onbereikbaarheid van uw gegevens? Oftewel: is uw partner in staat uw belangen op ieder moment van de (werk)dag te behartigen?
Waarborging van dataveiligheid
U of uw credit management partner bewaakt uw informatie ofwel op een lokale beveiligde server, óf deze wordt via de softwareleverancier gewaarborgd in een streng beveiligd (extern) datacentrum. Dit laatste is vaak het geval bij Software as a Service (SaaS-oplossingen). Het waarborgen van de interne processen kan op verscheidene manieren. Vraag uw software leverancier daarom altijd naar de wijze waarop zij haar (beveiligings-)processen waarborgt en inzichtelijk maakt.
Een bekend voorbeeld hiervan is ISAE 3402 een internationaal geaccepteerde auditing standaard die organisaties in staat stelt uniforme informatie omtrent de beheersing van de organisatie en processen aan haar opdrachtgever te verstrekken.
Compliance
Tenslotte; Als klant bent u afhankelijk van de werkwijze van uw credit management partner om uw zaken en informatie op de juiste wijze te behartigen. U wilt er dus op kunnen vertrouwen dat u werkt conform de geldende richtlijnen vanuit de brancheorganisaties en wettelijke instanties. Vraag gerust naar de kijk op en aanpak van bijvoorbeeld SEPA, de Wet Incasso Kosten, de BLOS verordening en algemene beleidsvraagstukken. Zekerheid en vertrouwen, dat is een zorg minder en uiteindelijk weer goed voor het hart!
U vindt EuroSystems Automatisering op de 8e Credit Expo bij standnummer NB.25
Bron: www.creditexpo.nl