Onder consumenten bestaat nog bar weinig kennis over de eenwording van de Europese betaalmarkt. Voorheen had elk Europees land zijn eigen betaalmiddel. Sinds 2008 is de integratie van de betaalmarkten in een stroomversnelling geraakt door SEPA (single Euro payments area).
Uiteindelijk zal via SEPA iedereen in Europa op dezelfde manier betalingen verrichten.
De integratie van betaalmarkten leidt tot kostenbesparingen, en voor consumenten wordt betalen gemakkelijker. Momenteel kan het complex zijn om betalingen in of naar het buitenland uit te voeren.
Uit onderzoek van De Nederlandsche Bank (DNB) blijkt dat twee derde van de consumenten verwacht baat te hebben bij de nieuwe Europese betaalmiddelen. In het buitenland rekenen Nederlanders vaker contant of met de creditcard af dan in Nederland. De onvrede over de acceptatie van de pinpas in het buitenland is de afgelopen jaren toegenomen.
Van de respondenten weet 58% niet waar ze hun eigen IBAN- en BIC-codes kunnen vinden. Die hebben ze in de toekomst wel nodig. Banken moeten dus op brede schaal communiceren over de codes. Slechts 28% heeft vorig jaar informatie vernomen over de ontwikkelingen op de Europese betaalmarkt.
Bron: Bank- en Effectenbedrijf