Vanuit diverse betrouwbare bronnen heb ik vernomen dat er ondanks de aanstelling van aan SEPA toegewijde projectteams nogal wat dingen mis zijn gegaan en blijven gaan.
Ik heb nog niet alle mogelijke risico’s in de kranten voorbij zien komen. Daarom zet ik ze voor hen die nog niet uitgebreid hebben getest hier maar op een rijtje. Want ook bij de nieuwe invoerdatum zijn lang niet al deze punten opgelost. Zo hebben niet alle banken uniformiteit in stornocodes.
Er is een forse toename van het aantal storno’s, de oorzaak kan worden gevonden in verschillende zaken. Er is bijvoorbeeld een bank die het aantal pogingen heeft teruggebracht van vijf naar twee, dit heeft een flinke impact.
Een andere oorzaak voor een storno is het feit dat men te maken gaat krijgen met verschillende opdrachten: een eerste opdracht en een terugkerende opdracht. Wordt dit niet goed aangegeven, dan wordt de opdracht niet uitgevoerd. Er zijn gevallen bekend waar meer dan twee keer zoveel storno’s voorkwamen.
Dit heeft natuurlijk verstrekkende gevolgen: meer aanmaningen, meer telefoontjes, boze klanten en dus meer kosten om dit proces draaiende te houden. Los van deze problemen maakt men zich zorgen over het zogenaamde e-mandaat. Hoelang zullen de banken een online machtiging, dus zonder natte handtekening, mogen accepteren?
Kortom, er zijn nog veel aandachtspunten en deze komen nu alleen nog van de early adaptors. Het hele MKB en alle consumenten moeten nog over.
Ik ben erg benieuwd wat dat in de praktijk gaat betekenen en welke kinderziektes er dan naar boven komen. Zorg er in ieder geval zelf voor dat je in deze periode van uitstel weet waar je aan toe bent.
Wacht niet tot het laatste moment met overstappen. Dat zou wel eens heel vervelend kunnen uitpakken.
Bron: De Credit Manager 1-2014