Banken gaan hun inzet vergroten om discriminatie uit te blijven sluiten. Zo zetten de Nederlandse Vereniging van Banken en haar leden op korte termijn over dit onderwerp een dialoog op met onder meer islamitische belangenorganisaties. Verder is de NVB in gesprek over aansluiting bij het landelijk meldpunt discriminatie.nl. Ook gaan de banken kennis en ervaring uitwisselen om eventuele (onbewuste) vooroordelen intern bespreekbaar te maken en zelf aan te pakken.

In april 2023 publiceerde de Nationaal Coördinator Discriminatie en Racisme (NCDR) over negatieve ervaringen van klanten bij de uitvoering van het wettelijk verplichte klantonderzoek door banken. Medy van der Laan, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB): “Diversiteit en inclusie zijn topprioriteiten van de gezamenlijke banken. Banken hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid om te zorgen dat iedereen toegang heeft tot het betalingsverkeer. Voor discriminatie is geen plaats.”

Naar aanleiding van de signalen namen de banken daarom vorig jaar zelf het initiatief tot een eigen onderzoek met ondersteuning van EY: “Discriminatie & Racisme in het Klantonderzoek”. Uit dit onderzoek komen nauwelijks gevallen met discriminatie naar voren. Hoewel (ervaren) discriminatie met name voort lijkt te komen uit de verplichte uitvoering van sanctiewetgeving en de anti-witwaswet (Wwft), constateren banken echter dat verbetering mogelijk en misschien zelfs nodig is om (ervaren) discriminatie nu en in de toekomst uit te sluiten. De banken kondigen daarom een aantal acties aan.

Rondetafelgesprek met moslimorganisaties

Allereerst gaan onder leiding van voormalig Tweede Kamerlid Farid Azarkan de banken in dialoog met islamitische belangenorganisaties en vertegenwoordigers van moslims in Nederland om meer te horen en te begrijpen over wat zijzelf en hun achterbannen ervaren.

“Het is belangrijk om in gesprek te gaan met betrokkenen zelf, en niet voor onszelf te bepalen of sprake is van een probleem,”, aldus NVB-voorzitter Van der Laan, “We moeten niet wegkijken voor de mogelijkheid dat discriminatie of racisme het resultaat is van vooroordelen of blinde vlekken. Daarnaast hebben banken mogelijk onvoldoende zicht op de materie, omdat een gebrek aan vertrouwen, taalbarrières of andere redenen klanten kunnen tegenhouden om melding bij hun bank te doen als ze iets is overkomen. Het is daarom goed om via dialoog en samenwerking een beter beeld te krijgen en te leren van mogelijkheden om deze kloof te overbruggen.”

Aansluiting landelijk meldpunt discriminatie.nl

Om er voor te zorgen dat geluiden van klanten die discriminatie ervaren ook bij banken zelf terecht komen is de NVB in gesprek met het landelijk meldpunt discriminatie.nl. Klanten kunnen straks bij dit onafhankelijke meldpunt (anoniem) meldingen doen, zodat banken meer zicht krijgen op (ervaren) discriminatie, hier lessen uit kunnen trekken en actie op kunnen ondernemen. Momenteel zijn betrokkenen in gesprek over invulling van deze samenwerking.

Kennis en ervaring uitwisselen

In aanvulling hierop zetten banken extra stappen om discriminatie in bijvoorbeeld het wettelijk verplichte klantonderzoek tegen te gaan. De NVB gaat daarom samen met haar leden kennis en ervaring uitwisselen over (bestaande) activiteiten en instrumenten die banken gebruiken om medewerkers bewust te maken van mogelijke vooroordelen en ervaringen van klanten. Bijvoorbeeld trainen van medewerkers om discriminatie en racisme in eigen huis en in de dienstverlening aan hun klanten te voorkomen. Zodat meer aandacht ontstaat voor het onderwerp discriminatie bij het klantonderzoek en om de dienstverlening nog inclusiever te maken.

Onderzoeken ministerie van Financiën en DNB

In aanvulling op het onderzoek dat de banken zelf hadden geïnitieerd en de daaropvolgende acties, lopen ook bij het Ministerie van Financiën en bij De Nederlandsche Bank onderzoeken naar mogelijke discriminatie bij financiële instellingen. Vooruitlopend daarop starten de banken al de genoemde acties. Op basis van de resultaten van de andere onderzoeken zullen de banken indien nodig aanvullende maatregelen nemen om discriminatie te voorkomen en uit te sluiten. Daarbij blijven zij in dialoog met relevante belangenorganisaties en vertegenwoordigers van klanten.

Bron: NVB