Bijna twee derde van de Nederlandse consumenten (63%) betaalt zijn of haar factuur te laat of helemaal niet door een te laag saldo op de eigen rekening. Ook de helft van de Nederlandse bedrijven (49%) betaalt facturen niet of te laat om dezelfde reden. Andere veelvoorkomende redenen waarom facturen bij de klant blijven liggen zijn onjuiste adressering (31%) en de bureaucratie binnen organisaties (27%). Dit blijkt uit de FinTech Barometer 2019, een onderzoek dat jaarlijks uitgevoerd wordt door fintech-bedrijf Onguard onder ruim driehonderd finance professionals.
Persoonlijke benadering is favoriet
Finance professionals doen er alles aan om openstaande facturen zo snel mogelijk betaald te krijgen. Dit doen zij voornamelijk door de klanten, zowel B2B als B2C, persoonlijk te benaderen (51%) en door veel verschillende betaalopties aan te bieden (42%). Denk hierbij bijvoorbeeld aan direct betalen via WhatsApp, Messenger of via een link in een e-mail. Een op de zes bedrijven (16%) draagt een klant direct over aan een incassobureau. Geen proces hebben om openstaande facturen sneller betaald te krijgen kan ook, bij één op de twintig organisaties (5%) is dit het geval.
Marieke Saeij, Chief Technology Officer bij Onguard: “Openstaande facturen zijn voor organisaties vervelend, maar onvermijdelijk. Er zullen altijd facturen blijven die nog betaald moeten worden. De kunst is echter om dit zo snel mogelijk te doen, zodat de cashflow van de organisatie niet in gevaar komt. Het lijkt erop dat bedrijven tegenwoordig het klantbelang hoog in het vaandel hebben. Wanneer een klant om persoonlijke redenen een factuur niet kan betalen, is dat in veel gevallen een tijdelijk probleem. Een directe overdracht naar een incassobureau draagt in deze gevallen dan ook niet bij aan de oplossing, maar maakt het probleem juist groter. Door veel informatie van een klant te verzamelen weet je als organisatie direct waar zijn voorkeuren liggen. Betaalt een klant het liefst met een acceptgiro of juist snel via WhatsApp? Zorg dat je dit weet, want het maakt een persoonlijke benadering mogelijk en dit draagt bij aan de cashflow van de organisatie én de klanttevredenheid.”
Bron: Persberichten.com