Consumenten hebben in november 2,8 procent meer besteed dan in november 2015, meldt CBS. Dit is de grootste stijging in zes jaar tijd. Consumenten gaven meer uit aan duurzame goederen, zoals kleding en huishoudelijke apparaten. Ook hebben ze aanzienlijk meer gas verbruikt door de relatief koude novembermaand. Volgens de CBS Consumptieradar zijn de omstandigheden voor de consumptie in januari 2017 gunstiger dan in november 2016.
De consumptiecijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en veranderingen in de samenstelling van de koopdagen.
Consument geeft vooral meer uit aan kleding, huishoudelijke apparaten en gas
Consumenten hebben in november aan overige goederen, voornamelijk gas, 8,2 procent meer uitgegeven dan een jaar eerder. Dit komt vooral doordat de maand november een stuk kouder was dan in het voorgaande jaar.
Verder gaven consumenten 4,4 procent meer uit aan duurzame goederen, zoals kleding, meubels en huishoudelijke apparaten. Ook gaven consumenten aan voedings- en genotmiddelen 0,8 procent meer uit dan een jaar eerder.
Vorige week meldde CBS dat de detailhandel in november 4,5 procent meer heeft omgezet dan een jaar eerder. Ook dit cijfer is gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen. In november groeide vooral de omzet van winkels in de non-food sector, zoals kledingwinkels.
Ten slotte gaven consumenten aan diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en verzekeringen 1,7 procent meer uit dan in november 2015. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.
Omstandigheden voor consumptie gunstiger in januari dan in november
CBS publiceert elke maand ook over de omstandigheden voor de consumptie. Consumptie door huishoudens hangt onder meer samen met de verwachtingen van consumenten, de situatie op de arbeidsmarkt en de ontwikkeling van hun vermogen.
Volgens de CBS Consumptieradar zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens in januari gunstiger dan in november. Dat komt vooral doordat consumenten positiever waren over de toekomstige ontwikkeling van de werkloosheid en doordat de ontwikkeling van de koerswaarde van de Nederlandse aandelen verbeterde. Daarentegen was het oordeel van ondernemers in de industrie over de toekomstige werkgelegenheid iets negatiever.
De cijfers in dit bericht zijn voorlopig en kunnen worden bijgesteld.
Bron: CBS