Bij een op vijf bedrijven neemt kwaliteit af door groei

Bedrijven die op dit moment (sterk) groeien, hebben veel moeite met het beperken van bedrijfsrisico’s. Maar liefst een derde (34%) besteedt naar eigen zeggen te weinig aandacht aan de risico’s die hun bedrijf loopt op het gebied van juridische zaken, reputatieschade, cyberaanvallen en operationele verstoringen. Ruimte om hier verandering in te brengen is er niet: 39 procent van de beslissers zegt dat hun organisatie onvoldoende tijd heeft om processen op te zetten om risico’s binnen het bedrijf te beperken. Dit blijkt uit de Growth Generator, een onderzoek naar de uitdagingen die bedrijven tegenkomen wanneer zij groeien. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van financiële dienstverlener Mollie, onder 250 beslissers werkzaam bij groeibedrijven.

Verlies van kwaliteit

Niet alleen het inperken van bedrijfsrisico’s is een uitdaging bij grote bedrijfsgroei. Ook het garanderen van de kwaliteit blijkt lastig. Bijna een kwart van de beslissers (22%) merkt dat hun bedrijf sinds de groei niet meer dezelfde kwaliteit van dienstverlening of producten kan bieden als in de beginfase. Een mogelijke oorzaak hiervan is dat men de bedrijfsmissie uit het oog verliest. 28 procent zegt minder focus te hebben op de missie nu de organisatie aan het groeien is.

Operationele processen zijn bottleneck in groei

Ook op operationeel gebied lopen groeibedrijven tegen uitdagingen aan: voor maar liefst 34 procent van de bedrijven zijn operationele processen en systemen, zoals workflows en softwaretoepassingen, een bottleneck voor verdere groei van de organisatie.

Stefanie Richheimer, VP Benelux bij Mollie: “Het is mooi om te zien dat zoveel Nederlandse bedrijven bezig zijn met groeien en soms zelfs naar het buitenland uitbreiden. Het is echter wel belangrijk dat die groei niet ten koste van alles gaat. Onnodige bedrijfsrisico’s lopen of de beloofde kwaliteit niet leveren, kan je bedrijf namelijk alleen maar schaden. Daarom is het belangrijk om stap voor stap te groeien en vooruit te plannen. Bij iedere stap kun je dan evalueren wat nodig is om op een gezonde manier te groeien. Of dit nu op het gebied van Finance, IT of HR is. Het kan daarbij helpen om partners, externe adviseurs of bedrijven aan te haken die eerder een groei hebben doorgemaakt. Profiteer vooral van de lessen die zij al hebben geleerd.”

Bron: Mollie