Groothandels zien hun speelveld door digitalisering en de opkomst van E-commerce drastisch veranderen. Nederland blijft bij uitstek een handelsland, maar in het digitale tijdperk zijn er verschillende kanalen waar klanten terecht kunnen. Hierdoor verschuift de macht in de keten en dienen zich nieuwe concurrenten aan. Tegelijkertijd bieden inter-nationale afzetmarkten van de groothandel minder groeiperspectief. Deze ontwikkelingen dwingen groothandels om meer regie te pakken.
Groothandel belangrijke schakel maar niet langer onmisbaar
De groothandel is met de groeiende internationale handel jarenlang succesvol geweest. Digitalisering en de opkomst van E-commerce nu echter voor het wegvallen van omzet en nieuwe concurrentie. Bovendien is het groeipotentieel van afzetmarkten kleiner, doordat de internationale handel minder groeit en de bevolking van belangrijke Europese afzetlanden stagneert. Om toegevoegde waarde te kunnen blijven creëren is de rol van ketenregisseur van cruciaal belang. Wie de invloedrijke en onmisbare factor is in de keten, houdt immers bestaansrecht.
Regie pakken grotere uitdaging
Het pakken van de regie is voor de groothandel moeilijker geworden. Retailers trekken meer macht naar zich toe en ook fabrikanten kunnen rechtstreeks met klanten communiceren. Dit maakt regievoering voor de groothandel een uitdaging en niet in alle productketens mogelijk. Dit betekent niet dat het onmogelijk is, de groothandel heeft met uitgebreide product- en marktkennis veel te bieden.
Marinus van der Meer, sectormanager Groothandel ‘Voor de verwerving van de ketenregie is samenwerking met en maxi-male ontzorging van de ketenpartners nodig. Drie kansrijke manieren om meer regie te pakken zijn: door niches en sterke combinaties van producten op te zoeken, uit te blinken in digitalisering en het gebruik van data en door slimmere voorraadposities aan te houden om aan snellere levertijden te kunnen voldoen’.
Bron: ING